• CZ
  • SK

Začala platit novela zákona o potravinách

 02. 01. 2015

Od 1. ledna 2015 začala platit novela zákona o potravinách, kterou ministerstvo zemědělství (MZe) v návaznosti na další předpisy v minulosti opakovaně označilo za nejzásadnější změnu potravinářského práva od vstupu země do EU. Obchodníci budou muset na základě novely podrobněji informovat zákazníky o původu a složení nabízených potravin. Předloha také zvyšuje pokuty za klamání spotřebitelů a mění kompetence dozorových orgánů.

Zákon ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Seznam bude muset ohlásit také ministerstvu zemědělství.

Předloha také zpřísňuje označování nebalených potravin. Jejich prodejci budou muset v jejich těsné blízkosti uvádět informace o jejich výrobci a hlavní složce v procentech hmotnosti.

Restaurace a jídelny budou nově prověřovat vedle hygieniků také Státní zemědělská a potravinářská inspekce a Státní veterinární správa. Instituce budou muset své kontrolní plány slaďovat tak, aby zbytečně nezatěžovaly podnikatele. Původní návrh, podle kterého měli hygienici zcela přijít o právo kontroly, vyvolal jejich odpor. Pravomoci měly původně zcela přejít na potravinářskou inspekci. Za porušení kvalitativních požadavků či špatné označení potravin má nově hrozit až desetimilionový trest místo současných tří milionů korun.

"Změny označování nebalených potravin vnímáme pozitivně, protože se jedná o lepší informovanost zákazníků," řekla ČTK mluvčí řetězce LIDL Jitka Vrbová "Zásadně však nesouhlasíme s tím, jaké informace obsahuje tabulka, která označuje pět zemí s procentuálním podílem tržeb v našem sortimentu," podotkla.

Tabulka podle ní reálně nezobrazuje původ sortimentu, jak si většina zákazníků a médií myslí, ale jen podíl firem se sídlem v daném státě. "Seznam tak zahrnuje firmy, které sice mají sídlo v ČR, ale nejsou výrobci produktu, nýbrž jeho distributoři," podotkla. Rozdílný producent a distributor jsou častí například u značkového zboží či ovoce a zeleniny. Údaje původu nabízených produktů tak podle Vrbové nejsou objektivní.

"V termínu daném zákonem dostojíme všem informačním povinnostem. V tomto případě to znamená, že informace budou přímo na pultové etiketě, která je umístěna u výrobku v pultu," uvedl mluvčí obchodního řetězce Tesco Jiří Mareček. Novela podle něj umožňuje vybrané údaje, jako například alergeny, uvádět "v místě prodeje". "My jsme se rozhodli s ohledem na lepší informovanost zákazníka uvést tyto údaje přímo v pultu u výrobku," upřesnil Mareček. Nová etiketa přibude také u regálů s nebaleným pečivem. "Jedná se o název výrobku, třídění pečiva podle vyhlášky o pečivu, alergeny, adresu a název výrobce," řekl Mareček. Náklady na zavedení nového opatření se podle něj řádově pohybují ve stovkách tisíc korun.

Zdroj: ČTK

EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?