• CZ
  • SK

Výzkum ukazuje, že Češi v e-shopech v prvním pololetí výrazně šetřili

 19. 07. 2023

První polovina letošního roku byla pro české spotřebitele značně poznamenána poptávkou po slevách, větší obezřetností při výběru e-shopu a všeobecným snahou ušetřit. Nový průzkum od Asociace pro elektronickou komerci (APEK) potvrzuje, že ekonomická situace má významný vliv na rozhodování zákazníků. Nicméně ve druhé polovině roku se očekává obnovení meziročního růstu a dalšího nárůstu online prodejů v e-commerce sektoru.

Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnovějším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech. Nyní tak máme potvrzeno, že více než 70 % nakupujících na internetu se nepříznivý vývoj dotkl a donutil je upravit své chování. Dalších 15 % mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit. To potvrzuje výsledky, které jsme v prvním pololetí zaznamenali v obratech českých e-shopů,“ říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška a dodává: „Současně vnímáme, že se situace v on-line prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících.

Zákazníci nakupovali méně často a pozorněji se věnovali nabídkám jednotlivých e-shopů

Čeští zákazníci internetových obchodů ve snaze ušetřit využívali různých přístupů. 47 % procent on-line spotřebitelů uvedlo, že jednoduše nakupovalo méně často než v minulosti. Naopak 14,5 % respondentů výzkumů utratilo v e-shopech víc ve srovnání s předchozími roky. „První skupina nakupujících musela omezit veškeré své nákupy. Ta druhá naopak využila naplno příležitostí, které e-commerce nabízí. Těmi jsou například snadné srovnání cenových nabídek nebo všeobecně výhodnější ceny, než jaké nabízí kamenné obchody. A k tomu je třeba přidat komfort doručení zboží i celková úspora času. Nákup na internetu je jednoduše ekonomičtější,“ komentuje výsledky Jan Vetyška.

A jaký vliv měla nynější ekonomická situace na chování zákazníků přímo v on-line obchodech? Téměř 66 % nakupujících uvedlo, že se snažili nakupovat zboží především ve slevách. Výhodné nabídky byly pak důležité i při výběru konkrétního e-shopu pro nákup – 48 % spotřebitelů si vybralo obchody se zlevněným zbožím, obecně větší pozornost cenovým nabídkám v jednotlivých internetových obchodech věnovalo 45 % zákazníků.

Šetření českých spotřebitelů zaznamenaly samozřejmě nejen e-shopy, ale celý maloobchod. V rámci výzkumu jsme například zachytili snahu o omezení výdajů na volnočasové aktivity, kterou potvrdilo téměř 44 % respondentů. Na druhou stranu je zřejmé, že česká e-commerce je silná a nabízí zákazníkům nejen výhodné nabídky, ale především špičkové služby a servis. Na trhu již nyní vnímáme pozitivní vývoj, potvrzuje se vysoká důvěra spotřebitelů v české e-shopy a můžeme tedy očekávat návrat k růstu během druhé polovinu roku 2023. Domníváme se, že Češi začnou opět naplno využívat možností, které jim naše internetové obchody nabízí,“ uzavírá Jan Vetyška.

Zdroj: www.apek.cz

Zdroj obrázku: www.businessinfo.cz 

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?