Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Trh s knihami zažívá v posledních dvou letech krizi. Podle nedávno vydané Zprávy o českém knižním trhu 2022/2023 klesl jeho objem v roce 2022 o 3,5 %. A to bez zohlednění inflace. Nakladatelé, prodejci ani distributoři nemohli příliš zdražovat, přesto je drtily zvyšující se ceny energií a ztenčující se marže. V roce 2024 by se ale situace mohla zlepšit, zejména díky nulovému DPH.
Od 1. ledna 2024 jsou knihy (tištěné i elektronické) zcela osvobozeny od daně z přidané hodnoty. Doposud přitom spadaly do 10% sazby. Krok, který vláda představila v rámci konsolidačního balíčku, může u řady titulů přinést zlevnění, hlavně ale zabrání případnému zdražení.
„Posledních 10 let knihy reálně nezdražovaly. V kombinaci se společenskou situací a zvedáním cen energií šli knihkupci na dřeň s marží a nebýt zrušení DPH, nejspíš by už letos museli ceny zásadně zvýšit,“ uvádí k tomu ředitelka Svazu českých knihkupců a nakladatelů Marcela Turečková.
Její slova potvrzuje také předseda Svazu Martin Vopěnka, který je zároveň majitelem nakladatelství Práh. Jeho nakladatelství prý zlevní přibližně třetinu titulů, u zbytku zůstane cena stejná.
Z pohledu legislativy knižnímu trhu pomůže také faktické skončení služby Ulož.to, která od 1. prosince funguje jen jako cloudové úložiště, ale již neumožňuje sdílení souborů mezi uživateli. Tedy ani pirátských kopií knih v PDF.
I když knižní trh v předloňském roce 2022 poklesl, naopak elektronické knihy meziročně rostly o 12 %. Jejich cena je v porovnání s tištěnými knihami nižší, navíc se snáze distribuují. Zatím sice tvoří jen 5 % z celkového trhu, do budoucna je však nutné s nimi počítat. Podobný trend vykazují rovněž audioknihy.
Tradiční kamenná knihkupectví dále bojují s e-shopy nebo on-line tržišti typu Alza a Allegro. „V on-line prodeji je obecně velká konkurence. Tito hráči mnohdy těží z toho, že knihu nemusí skladovat, ale objednají ji od dodavatele až v případě závazné objednávky. Mají tak výhodu, že neřeší skladování, což klasické knižní obchody s e-shopem musí,“ říká Turečková.
Kamenná knihkupectví ale nemusejí e-shopy a on-line tržiště považovat jen za konkurenci – mohou se od nich také učit nebo s nimi spolupracovat. E-shopy a tržiště pro snížení provozních nákladů využívají například elektronickou výměnu dokladů EDI, často navíc jeho zavedení vynucují jako podmínku pro navázání obchodní spolupráce. Knihkupectví nebo nakladatelé tak mohou zavedením EDI vyřešit dvě mouchy jednou ranou: digitalizovat a automatizovat tok dokladů a snáze dodávat do e-commerce.
Nepřímou konkurencí pro knihkupectví, distributory a nakladatele je také secondhand. Čím dál více lidí knihu po přečtení posílá dál, což je myšlenka, na které vyrostl například Knihobot. Firma vykupuje přečtené knížky a prodává je dalším zájemcům. Dnes se na trhu podílí asi 3 %, potenciál vidí někde kolem 20–30 % a přirovnává trh s použitými knihami k trhu s použitými auty.
Marcela Turečková ale v sekundárním trhu až tak velký potenciál nevidí. „Sama jsem příznivcem druhého života knih, je fajn, když kniha osloví více čtenářů. Nicméně si nemyslím, že by na trhu byl v tomto smyslu prostor pro desítek procent. Spousta knih se kupuje jako dárek, a tam bude zákazník vždycky preferovat knihu novou,“ říká.
V každém případě platí, že kamenná knihkupectví to dnes mají těžké. Důkazem je i slovenský lídr trhu Martinus, který se o otevření sítě kamenných prodejen v ČR bez větších úspěchů pokouší již od roku 2017. Český trh se proto rozhodl obsluhovat primárně pomocí e-shopu a teď s napětím očekává, zda se bude dařit kamennému obchodu v Brně.
„Je to paradox. Před covidem byl nejvíce ohrožený malý knihkupec v blízkosti nákupního centra. Pandemie ale přinesla problémy hlavně velkým knihkupectvím, protože se zavřela obchodní centra. Menší knihkupci byli v té době flexibilnější a dokázali si poradit. Významným trendem je však nyní bohužel uzavírání malých prodejen z důvodu generační obměny. Zakladatelé odchází do důchodu a potomci často nevidí v prodeji knih přidanou hodnotu. Malá knihkupectví tak zanikají, nebo je kupují větší řetězce,“ doplňuje Turečková.
Vše nasvědčuje tomu, že trh s knihami se bude i nadále proměňovat. Na jedné straně hrozí postupný úpadek kamenných knihkupectví, které zřejmě do velké míry nahradí e-shopy, on-line tržiště nebo secondhandový prodej. Osvobození od DPH a růst reálných mezd v roce 2024 na straně druhé ale může do knihkupectví opět přivést nové i staronové čtenáře. Další příležitostí pro knihkupectví je pak přizpůsobení novým trendům a spolupráce s velkými on-line hráči.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?