Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Rostoucí inflace negativně dopadá i na české e-shopy. Problémy čekají hlavně menší obchodníci, pro něž jsou hrozbou rostoucí náklady, ale i větší opatrnost zákazníků. Řešením může být přechod na Marketplace, například po vzoru Alzy.
Odborníci na e-commerce očekávají těžké období pro menší české e-shopy. Hrozbou se stává neprodané zboží na skladě, rostoucí náklady na provoz nebo větší opatrnost zákazníků. Podle průzkumu společnosti Mallpay čeká české e-shopy po dvou silných letech také stejně silné ochlazení. 73 % z dotazovaných e-shopů očekává horší zimní sezonu než v loňském roce. Možné řešení pro neziskové e-shopy však nastává s přechodem na marketplace.
Doposud silná e-commerce letošním rokem naopak slábne navzdory rostoucímu počtu e-shopů. Lidé si kvůli vysoké inflaci více hlídají, za co utrácí a náklady českých e-shopů neúprosně rostou. Možné východisko pro malé e-shopy však nastává s přechodem na marketplace. „Díky covidu nám vznikaly e-shopy prakticky s jakýmkoliv druhem zboží, a přesto po něm byla poptávka. Dnes tomu ale tak není. Především malé e-shopy tak čekají těžké časy, navíc a zvláště s ohledem na sílící pozice marketplaců,“ vysvětluje Petr Litavec, expert za Authenticu. „Očekávám pročištění trhu od nekvalitních e-shopů a pokračování přesunu na marketplacy, jakými jsou Alza či Mall,“ dodává.
Zdražování nákladů a rostoucí inflace znamená pro řadu e-shopů neudržitelné podnikání. Obsloužení jednoho zákazníka je podle výzkumu Mallpay ve 43 % případů o více než polovinu dražší než v loňském roce. Téměř pětina z oslovených přiznala, že se jim cena meziročně dokonce znásobila. Velkým problémem jsou pro e-shopy také rostoucí náklady na logistiku a skladování zboží. Překážkou v expanzi je také nárůst cen energií potřebných na provoz.
Velké e-shopy obavy nemají
Pro větší e-shopy však ochlazení poptávky ani rostoucí ceny energií či inflace nepředstavují závažnou hrozbu. Z výzkumu Mallpay totiž dále vyplývá, že až 78 % oslovených velkých hráčů věří, že ani přes možné hrozby nebude jejich podnikání zásadním způsobem ohroženo. „Nemyslím si, že by česká e-commerce měla nutně zažít extrémní otřesy, situace pro ni však nebude jednoduchá. Pokud však e-shopy zareagují stejně flexibilně jako v letech 2020–2021, mohou ještě leccos zvrátit ve svůj prospěch,” doplňuje Richard Kotrlík, CEO Mallpay.
I přes nadcházející těžší období české e-commerce existují východiska, která nabízí různá řešení. „Nějaký přirozený úpadek a pročistění po covidovém boomu přijít musí. Nemyslím si, že tento úpadek je zásadní problém. Kvalitní e-shopy budou podle mého názoru růst nadále. Pro střední e-shopy z mého pohledu bude platit sázka na výbornou zákaznickou zkušenost a pokud to ekonomický dává smysl, tak by se neměly bránit marketplacům, byť z pohledu marže to rozhodně není cesta pro každého,“ dodává Litavec.
Zdroj obrázku: Shutterstock
Zdroj: mediaguru.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?