Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
V Česku se chystá první e-shop s potravinami, který nabídne rozvážku po celé republice.
Potravinám se dosud na českém internetu příliš nedařilo. Od poloviny 90. let vzniklo několik on-line obchodů, ale většina jich zkrachovala.
Příští rok však podle zjištění týdeníku Ekonom hodlá Tesco otevřít první e-shop, který nabídne rozvážku čerstvých potravin po celém území republiky. Dosud se přitom obdobné projekty omezovaly jen na určitý region, zpravidla hlavní město a okolí.
»On-line nakupování spustíme nejdříve pilotně a testovat je budeme ve vybrané lokalitě,« potvrzuje mluvčí Teska Eva Karasová. Přesné místo či podrobnější časový harmonogram však odmítla specifikovat.
Internetová nabídka má obsáhnout běžný sortiment kamenných prodejen Teska. »Základem budou čerstvé, mrazené a trvanlivé potraviny a drogerie,« dodává.
Podle Jiřího Hlavenky, který pod hlavičkou Computer Press provozoval internetový obchod Vltava, je krok Teska logický. »Spíše byla otázka, kdy a kdo to udělá první,« říká.
Jediným problémem podle jeho slov bude sladit požadavky různých typů potravin na skladování a distribuci.
»U alkoholu je třeba problém s věkem odběratele, zboží podléhající zkáze se zase nedá vozit v běžné dodávce,« přibližuje.
Pokud se Tesku podaří zajistit širokou nabídku a fungující rozvážkovou službu, Hlavenka očekává, že řetězec na trhu uspěje.
Staronový hráč
Tesco však není na poli on-line prodeje úplným nováčkem. Již od druhé poloviny 90. let provozuje internetový obchod pro pražské zákazníky, který se však od svého vzniku neinovoval.
V uživatelsky ne příliš přívětivém prostředí bez fotografií a popisu si mohou zákazníci objednat zboží ze sortimentu hypermarketu v pražském Zličíně.
Rozvážka potom funguje jen na území Prahy a vybraných satelitních obcí. K výsledné ceně se připočítává 299 korun při nákupu do dvou tisíc korun nebo 99 korun při vyšší hodnotě.
Tento e-shop však bude po spuštění nového on-line obchodu zrušen.
Ostatní velké řetězce prozatím možnosti celoplošného internetového prodeje potravin pouze sondují.
Globus momentálně umožňuje on-line objednávku vybraných výrobků, které si však zákazník musí vyzvednout přímo v obchodě.
Billa se podle své mluvčí Gabriely Bechynské teprve hodlá »situací zabývat«. Bližší podrobnosti však odmítla sdělit. Interspar o internetovém prodeji momentálně neuvažuje vůbec.
Drive-in i v Česku
Na internet se chystá také obchodní řetězec Makro s nabídkou drive-in supermarketu.
»Zákazník si do deseti hodin ráno vybere zboží z běžné nabídky, objedná prostřednictvím e-mailu a za 24 hodin je jeho objednávka připravena k vyzvednutí,« popisuje postup mluvčí Makra Romana Nýdrle.
Pilotní projekt obchod spustil začátkem prosince v Chomutově, kde řetězec nemá prodejnu, ale pouze výdejní mezisklad.
Po půlročním vyhodnocení se očekává, že novinku řetězec nasadí v celé České republice.
Pomalý nástup
V době internetového boomu se předpokládalo, že on-line se bude nakupovat vše. Od ponožek přes elektroniku až po potraviny. Zatímco u většiny spotřebního zboží tento předpoklad platí, potraviny zatím spíše skomírají.
Potvrzuje to také Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci, která on-line prodej potravin vůbec nesleduje. Podle Vetyšky totiž zatím nejsou v tomto odvětví tak zajímavé objemy a ani významní hráči.
Spolu s Teskem se v 90. letech na prodej potravin přes web vrhly také další menší firmy. Například ve stejném roce jako Tesco vstoupil na trh Z-market s relativně komplexní nabídkou potravin a s dovozem až do domu.
Ale jeho výsledky jsou spíše skromné. »Žádné velké zisky nemáme, ale v konkurenci levných řetězců se stále držíme. V Praze a okolí máme kolem tisíce zákazníků, polovina z nich jsou firmy,« říká jednatel společnosti David Zúbek.
Přesto i on na příští rok plánuje změnu. »Po novém roce spustíme novou generaci obchodu. Ten současný je už hodně zastaralý,« přiznává.
Mezi další hráče patřil také obchod Aždodomu.cz s rozvozem po Praze a Benešově, Přiveznákup.cz s působností v západních Čechách nebo Nákupzdomova.cz na severu republiky. Přestože některé stránky dodnes existují, zboží si už na nich objednat nelze.
»Dlouhodobě jsme měli náklady 20 procent nad příjmy. Nemělo smysl obchod dále provozovat,« říká Petr Vinš, který provozoval Nákupzdomova.cz.
Tesco
Zatímco prodej většiny zboží přes internet se daří, potraviny zatím skomírají.
Zdroj: Pavel Kočička, Ekonom
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?