Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Na jubilejním 10. ročníku konference Procurement Forum, který proběhl 6. listopadu v Praze, se sešlo na 150 odbornic a odborníků z oblasti nákupu z celé České republiky. Otevřená diskuse se soustředila na témata spojená s technologiemi, vyjednáváním nejen s dodavateli, ale i s interními zákazníky, a také na nefinanční reporting.
Program zahájil Tomáš Dvořák z Oxford Economics, který zasadil aktuální dění do makroekonomického kontextu. Vedle predikce vývoje cen klíčových komodit se věnoval i stavu největších světových trhů. Diskutovány byly zejména dopady čínského exportu, zejména v oblasti automotive. Čínský export je spojen s nadprodukcí a je subvencován tamní vládou. Podle Tomáše Dvořáka bude růst Číny oslabovat, přičemž země se více zaměří na svou domácí ekonomiku.
Klimatické změny ovlivňují výkyvy cen komodit, což se nejvýrazněji projevuje v potravinářském průmyslu. Kritickou situaci například u kakaa, jehož cena se kvůli spekulacím za poslední tři roky zvýšila čtyřnásobně, představila Klára Mikulincová z rodinné firmy Čokoládovna Janek. Kakao je označováno za „nový bitcoin" pro svou vysokou volatilitu cen.
Zdeněk Mikeš ze SAP Česká republika apeloval i v návaznosti na ekonomickou předpověď, která zazněla, na změnu pohledu na nákup: „Pojďte se na nákup dívat optikou toho, jak jej posunout dál, ať už v oblasti inovací nebo ESG, ne pouze zda ušetříte 5 %. Protože při inflačním šoku neušetříte nic."
Lukáš Večeř z Motorpal vnímá nákupní manažery jako desetibojaře, protože nákup zasahuje do všech činností firmy a vyžaduje orientaci v širokém spektru oblastí. Agenda nákupu se navíc stále rozrůstá, např. o oblast nefinančního reportingu. Právě na něm Helena Boršická z ING Bank ukázala, jak může i malá investice ve facility managementu zlepšit environmentální skóre a zároveň ušetřit náklady.
Několik disciplín zastávají také nákupčí v čele s Adamem Březovským ve společnosti Gumex, jednou z nich je i úzká spolupráce nákupu s výrobou, do které sami nákupčí přinášejí produktové inovace. To vyžaduje nadstandardní spolupráci s obchodem.
Průmyslový inženýr Jan Bouda představil, jak jednoduše lze vytvořit osobního asistenta pomocí umělé inteligence, a to nejen pro profesní, ale i osobní rozvoj. Další profesní technologické nástroje, jako je správa zaměstnaneckých nákladů a pracovních cest, představili odborníci z Deloitte – Tereza Matys, Dávid Hankovský a Martin Jenčík. Automatizované vyjednávání cen s využitím chatbotů demonstroval Filipp Samarin z apsolut.
Jaromír Zika z Plaček Pet Products upozornil: Nákupčí není trhovec. Pro mě je tendr příležitost něco zlepšit a někam se posunout – to je přidaná hodnota nákupu.
Technologie uvolňují prostor pro mezilidskou komunikaci, včetně strategického vyjednávání. Karel Pošíval, bývalý vyjednavač policejní zásahové jednotky, poukázal na klíčové principy úspěšného vyjednávání. Nejprve je potřeba identifikovat bariéry a pracovat s nimi, tam se podle něj teprve vytváří prostor pro spolupráci. Je důležité odprostit se od rolí, se kterými automaticky do vyjednání vstupujeme. Druhé straně je vždy nutné projevovat respekt – komunikačním nástrojem respektu je ticho a naslouchání. Za vnitřní bariéry při vyjednávání označil Karel Pošíval tlak na řešení nebo pocit, že jen já mám ve vyjednávání pravdu a jsem v právu.
Nákup nevyjednává jen s dodavateli, častokrát se dostává do složitějších vyjednávacích situací se svým interním zákazníkem. Téma, které otevřela Olga Rinaldi z Rinaldi Consulting a nabádala ve vztahu s interním zákazníkem k opatrnosti. Zejména pokud nespolupracuje nebo se dokonce uchyluje k sabotáži.
Zdroj: Blue Events
Kontakt: tereza.ordonez@blueevents.eu
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?