Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Zcela nový kongres v portfoliu skupiny Atoz Retail Czech Retail Days se uskuteční 13. a 14. června 2024. V pražském O2 universu nabídne nabitý odborný program postavený hlavně na retailu v praxi. S prvním dnem je také spojen galavečer programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka a následující neformální party Retail Business Mixer. Druhý den vyplní návštěvy inspirativních míst z oblasti výroby či retailu.
Podtitul nového kongresu zní „kongres zaměřený na retail v praxi". Blíže jej vysvětluje Jana Lysáková, manažerka skupiny Atoz Retail, která je součástí společnosti Atoz Group: „Naším krédem, a to v našich časopisech i na jiných kongresech, které pořádáme, je být co nejpraktičtější. Trendy jsou fajn, bez jejich znalosti to samozřejmě nejde, ale to hlavní je praxe, sdílení zkušenosti konkrétních lidí a firem a ukázky fungujících projektů a spoluprací. To je také důvod, proč jsme se při tvorbě programu zaměřili hlavně na dva prvky, a to jsou diskuse a případové studie."
Kongres, na němž zazní zkušenosti více než 40 klíčových zástupců českého retailu i zahraničních odborníků, se koná pod záštitou Hospodářské komory ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Poprvé v České republice na kongresu vystoupí Mike Anthony a Toby Desforges, přední experti v oblasti shopper marketingu. Budou diskutovat o tom, jak pandemie, e-commerce a retailová média proměňují prostředí maloobchodu. Rozeberou zásadní trendy, prozkoumají jejich vliv na obchodníky i značky a překážky, kterým čelí. Na základě globálních zkušeností představí reálné příklady z praxe a případové studie ze zahraničí. Prozradí, jak lídři v oboru řeší tyto nové výzvy, a osvětlí tak současný vývoj ve světě retailu.
„Kromě toho, že celý program otevřou svou přednáškou, chystáme také speciální lunch & learn setkání pro vybranou skupinu účastníků z řad managementu retailových společností a dodavatelů zboží. Vedle dobrého oběda budou mít možnost získat během něj také více informací a budou moci využít možnosti dalšího networkingu, jak s těmito řečníky, tak i mezi sebou," poodkrývá další speciální část programu Jeffrey Osterroth, jednatel společnosti Atoz Group. Prezentace v rámci lunch & learn bude věnována partnerské spolupráci v maloobchodě. Oba zahraniční hosté budou hovořit o tom, jaká je podstata úspěšné kooperace a jaké má přínosy. Jak se může společné obchodní plánování stát katalyzátorem dosažení společných cílů? Jaké výsledky může společné úsilí přinést v různých ukazatelích, včetně finančních, optimalizaci dodavatelského řetězce, zlepšení zákaznické zkušenosti a udržitelných postupů?
Následně Jan Voslář, partner a head of retail tenant representation společnosti Cushman & Wakefield, na datech ukáže, jak vypadá český trh z pohledu zastoupení (nejen) zahraničních retailerů. Představí trendy posledních let a připomene některé úspěšné příběhy. Ale především nastíní budoucnost. Které značky se k nám chystají expandovat, gastro segment nevyjímaje? Po kterých lokalitách se rozhlížejí? Jak si dnes stojí nákupní centra vs. high streets a retail parky? Co zákazník od obchodu očekává, chce klasickou prodejnu, showroom nebo mu stačí místo k vyzvednutí zásilky z e-shopu? Jaký dopad má výběr lokality a mix nájemců v okolí na profil zákazníka? Která místa v ČR mají stále expanzní potenciál?
Značka dokáže uspokojit spotřebitele, pokud se to, co nabízí, protíná s jejich očekáváním. Miroslav Paška, account director společnosti Ipsos, popíše detaily Ipsos R&D studie, ze které vyplývá, že ještě důležitějším faktorem je správná interpretace a práce s kontextem, ve kterém se spotřebitelé nacházejí. Jaké jsou jejich každodenní potřeby? Z čeho mají v této nejisté době obavy? Jak se liší vnímání kontextu mezi generacemi? Jak pracovat s jejich různými motivacemi?
Na data z výzkumů naváže panelová diskuse. Bude hledat odpovědi na následující otázky: Jak pracovat s jednotlivými zákaznickými skupinami a generacemi? Jakou roli v práci s nakupujícím a v zákaznickém zážitku hrají technologie? Jak daleko jsme v Česku s využíváním dat a personalizací nabídek? Co funguje, a co naopak ne? S moderátorem Reyem Korantengem budou diskutovat Lukáš Antoš, marketingový ředitel Rohlik.cz, Tomáš Nebáznivý, head of Lidl Plus CRM společnosti Lidl Česká republika, Jan Semotán, head of retail MOL Česká republika, a Petra Valentová, head of marketing CZ/SK Unibail-Rodamco-Westfield.
Odpolední část programu přinese další diskuse a také konkrétní případové studie, a to ve třech tematických sekcích: inovace a technologie, udržitelnost a marketing a brand strategy.
O tom, jak Glami využívá umělou inteligenci ke zlepšení zákaznické zkušenosti, bude hovořit Eliška Hynková, brand & PR manager společnosti. Zatímco některé firmy se s umělou inteligencí teprve seznamují, česká platforma pro vyhledávání módy Glami má oddělení, které se jejímu rozvoji věnuje už řadu let. Využívá ji jak v interních procesech, tak ke zlepšení zákaznické zkušenosti. Jak se vylepšování prozákaznického přístupu odráží na tržbách a zefektivnění fungování vyhledávače, jaké konkrétní výsledky přináší?
Pořadové číslo jako třeba na poště – Datart zavádí terminály, jejichž smyslem je neznevýhodňovat žádnou skupinu zákazníků. V některých obchodech je dnes běžné, že se na prodejní ploše potkávají ti, kteří si jdou vyzvednout objednávku z e-shopu nebo vyřídit reklamaci, s těmi, kteří tam fyzicky nakupují. Předvánoční přetlak byl impulzem k tomu, aby prodejce přišel se systémem, který tok zákazníků reguluje. Jak se osvědčil a jakou zpětnou vazbu o prodejně tak v Datartu získávají? Které procesy lze na jejím základě vylepšit a jaké další možnosti využití mají ve výhledu, řekne Jan Horák, manažer konceptu prodejen Datart společnosti HP Tronic Zlín.
Velmi zajímavým tématem je využití meteorologických dat v marketingu. Počasí je totiž významným faktorem ovlivňujícím prodeje. Existuje vysoká korelace mezi tím, jak je venku, a poptávkou po zboží a ochotou za ně platit. Moderní inzertní technologie společnosti Adform propojená s digitální venkovní reklamou od Vision Thing umožňují využívat aktuální meteorologické podmínky pro propagaci produktů ve správný čas. Jak toho využila společnost KFC v letní kampani na digitálních billboardech, kdy hlavním řídicím prvkem bylo právě počasí, budou prezentovat Richard Němec, CEO Vision Thing, a Marek Pohanka, senior platform solutions consultant Adform.
Do on-line náboru brigádníků se pustil oděvní řetězec H&M, který k tomu využívá aplikaci Tymbe. Touto rychlou formou obsazování směn, ale i hledání pracovníků na mimořádné akce typu inventura oslovuje zejména mladou generaci. Celý administrativní proces se odehrává pouze v on-line prostředí, a dokáže tak pokrýt celou Českou republiku. Jak se společnosti H&M s mladými daří spolupracovat a následně je získávat do trvalého pracovního poměru, popíše Michal Harásek, spoluzakladatel Tymbe.
Sekci věnovanou inovacím uzavře panelová diskuse o hybridních a 24/7 prodejnách, které se stávají pevnou součástí českého trhu. Nejsou jen receptem na zajištění obchodní obslužnosti venkova. Své místo mají i v centrech měst, v turistických oblastech apod. Nový způsob nakupování, který v ČR odstartovala Skupina Coop, postupně zavádějí další retaileři. Jaké jsou jejich zkušenosti? V čem vidí výhody nové technologie? A na které problémy, včetně těch legislativních, narážejí a bude je třeba do budoucna řešit? Diskutovat budou: Pavel Kozler, výkonný ředitel Knowinstore, Radek Nachtmann, ředitel P.V.A. systems, Miroslav Pácl, manažer maloobchodu a aliance Můj obchod společnosti makro ČR, Tomáš Pokorný, obchodní ředitel Konzumu v Ústí nad Orlicí, patřícího do Skupiny Coop, a Luboš Rejchrt, provozní ředitel Plaček Group.
Řetězec Tesco motivuje své dodavatele, aby společně snižovali dopady potravinářství na planetu. Jedním z jeho strategických partnerů je firma La Lorraine. Na kongresu Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Stores ČR, a Miroslav Bulín, regional viceprezident CZ/SK/HU/Adriatics La Lorraine, prozradí, jak konkrétně obě strany dodavatelsko-odběratelského řetězce v praxi měří a snižují potravinový odpad a emise.
Společnost Kaufland Česká republika v rámci svých udržitelných aktivit realizuje mnoho opatření v rámci prodejen s cílem výrazně snížit emise oxidu uhličitého a spotřebu energie. Plošně vyměnila vnitřní i vnější osvětlení za LED, k vytápění využívá rekuperaci, chladicí nábytek byl osazen dveřmi. Na střechy prvních prodejen instaluje fotovoltaické elektrárny a rozšiřuje síť rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Jaké konkrétní úspory prováděné úpravy přinášejí a jak CSR projekty ovlivňují finanční ukazatele firmy, prozradí Peter Chalupianský, CSR manažer společnosti Kaufland Česká republika.
Projekt společnosti Nestlé Česko, který testoval vratné stojany na zboží v deseti prodejnách Penny, reaguje na neutěšený stav v oblasti POS materiálů, generujících obrovské množství papírového odpadu. Opakovaně použitelný, skládací a opravitelný stojan naopak koluje jako palety formou poolingu mezi zadavatelem, řetězcem a vlastníkem v minimálně 50 cyklech. Co ukázal pilotní test a které výzvy bude třeba řešit v dalším rozvoji a implementaci projektu, řeknou Martina Šilhánová, sustainability lead CZ & SK společnosti Nestlé, a Tomáš Kubík, vedoucí komunikace Penny.
Lidl se ve své CSR strategii zaměřuje na oblast zdraví. V nákupní politice Vědomé stravování spojuje důraz na zdravý životní styl zákazníků a na udržitelnost produkce potravin. Ve svém sortimentu zvyšuje podíl rostlinných zdrojů bílkovin či celozrnných výrobků, snižuje množství cukru, soli nebo aromat a konzervantů a zaměřuje se na přehlednější označování složení potravin. Nové standardy přijal také v oblasti marketingu cíleného na děti. Konkrétní příklady ukáže Eliška Froschová Stehlíková, vedoucí firemní komunikace společnosti Lidl Česká republika.
V červenci 2022 spustila Alza.cz v Česku a na Slovensku projekt Nebalení, jehož cílem je přetvářet nakládání s obalovými materiály v logistice a snižovat náklady. Tato iniciativa, inspirovaná vizí společnosti, že „jediný udržitelný obal je žádný obal", se zaměřuje na omezení obalů pro zásilky směřující do AlzaBoxů a přímo do poboček. Pro doručování se využívají plastové stohovatelné přepravky, které jsou neustále v oběhu. Díky těmto opatřením firma ušetřila téměř 78 tun plastu a průměrně 4,3 tuny obalového materiálu měsíčně. Více prozradí Eva Šípková, head of customer experience Alza.cz.
Řada obchodníků postupně i v rámci udržitelnosti a úspor přechází na elektronické účtenky, které propojuje se svými věrnostními aplikacemi. Jaký je ale rozdíl mezi účtenkou elektronickou a digitální? V Česku vzniklo Sdružení pro digitální účtenky, které chce zavést nový formát plně digitální účtenky. Zjistěte více o plánech na vytvoření obecně přijatelného otevřeného standardu digitální účtenky a možnostech jejího využití. Jak se dívá na celou problematiku ministerstvo průmyslu a obchodu? Diskuse o legislativních změnách, díky kterým by měli spotřebitelé na digitální účtenku právo, a způsobu, jakým se jim bude doručovat, právě probíhá. Více se dozvíte od Pepe Rafaje, zakládajícího člena Sdružení pro digitální účtenky, a Pavla Vinklera, zástupce vrchního ředitele sekce hospodářství, ředitele odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Právě na Czech Retail Days by měla zaznít první ucelená představa, jak by digitální účtenky mohly vypadat.
Navzdory rostoucímu tlaku na udržitelnost a posunu směrem k digitalizaci vrátila inflace opět do popředí papírové letáky. A zdá se, že český spotřebitel se jich jen tak nevzdá. Jak obchodníci přistupují k optimalizaci jejich distribuce? Do jaké míry je nahrazují mobilní aplikace a které platformy jsou nejúčinnější pro distribuci digitálních letáků? Jakou roli v oslovení zákazníka hraje skladba sortimentu v akci? Debatu povede Zdeněk Skála, jednatel společnosti Skála a Šulc, a diskutovat budou například David Kolář, ředitel marketingu Hornbachu, nebo Eva Kozich, sales and marketing manager Jysk Czech Republic and Slovakia.
Projekt Visa Czech Top Shop oceňuje každý měsíc nejlepší kamenné prodejny z celé šíře retailu. Tři vítězové loňského ročníku budou hovořit o tom, na čem stavějí zákaznický zážitek, jak využívají digitalizaci a nové technologie k propojení off-line a on-line prodeje a co považují za největší výzvy pro kamenné obchody. Se svými strategiemi vystoupí Ján Jacina, director společnosti Alensa, Pavel Kašpar, ředitel maloobchodní sítě Rock Point, Lenka Lukáčová, head of local marketing CZ/SK GymBeam, a Markéta Němcová, country manager Instore Consulting EU.
V posledním roce se ještě více než v minulosti skloňuje slovo marketplace, a to zejména díky viditelnému nástupu Allegra a Kaufland Global Marketplace na náš trh. Tento způsob prodeje umožňuje českým e-shopům a firmám expandovat, a to i do zahraničí, a oslovit tak mnohem více zákazníků. Jak se jim to daří a do jaké míry vnímají marketplaces jako konkurenci? Diskutovat se Zdeňkem Skálou budou: Miroslava Birešová, vedoucí prodeje CZ/SK Kaufland Global Marketplace, Jiří Cafourek, business development team leader Allegro, Martin Hromjak, e-commerce manažer pro zahraniční trhy společnosti Tesla Electronics, Tomáš Linhart, CEO e-shopu Mujkoberec.cz, Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), a Jan Zbirovský, jednatel Profit&Roll.
Czech Retail Days bude hostit galavečer 24. ročníku marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka. Vyhlášeny budou nejlepší novinky roku v desítkách produktových kategorií. Celý informacemi a inspirací nabitý den zakončí neformální společenské setkání účastníků na neutrální půdě. Večerní party je ideální příležitostí pro upevňování a získávání kontaktů, výměnu názorů a diskusi o aktuálních problémech trhu.
A protože jeden zážitek je víc než tisíc slov, vydají se účastníci kongresu druhý den na zajímavá místa z oblasti výroby a obchodu. Nejen, že vše uvidí na vlastní oči, ale budou moci přímo na místě získat další informace a inspiraci, stejně tak i odpovědi na své otázky. Vybírat mohou mezi třemi návštěvami:
Počet míst je však omezen, přednost budou mít ti, kteří se přihlásí dříve.
Kompletní program, registrační formulář a přehled partnerů najdete na www.czechretaildays.cz
Zdroj: tisková zpráva ATOZ Marketing Services
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?