Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Podíl zahraničních řetězců na prodeji potravin v Česku překročil dvě třetiny, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Zdeňka Juračky tak tradiční český obchod bojuje o přežití. Pokračující úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je podle něj velmi znepokojivý jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků. Juračka to dnes uvedl v tiskové zprávě. Desítky venkovských prodejen by mohla v dalších měsících uzavřít skupina COOP.
Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož ubylo v ČR v průběhu uplynulého roku 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Podle šéfa asociace stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou.
"Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná," dodal Juračka.
Uzavření až desítek menších obchodů zvažuje i skupina COOP, do které patří v ČR téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. Podle mluvčího skupiny Lukáše Němčíka jde o obchody s příliš vysokými náklady na provoz. Skupina nyní vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech tyto prodejny dotovat.
Poslední průzkum společnosti Nielsen ukázal, že během loňska v ČR ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Celkový počet malých a středních potravin a obchodů se smíšeným zbožím se tak meziročně snížil o dvě procenta. Současně na českém trhu ubylo 11 supermarketů a byly otevřeny čtyři nové hypermarkety.
Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z 20 na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží – dopravu, skladování apod.
Desítka největších obchodníků v ČR vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut. Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco. Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.
Desítka největších obchodníků v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):
Obchod | Tržby v mld. Kč | Zisk/ztráta v mil. Kč | Účetní období |
---|---|---|---|
Kaufland | 55,2 | 2130 | 3/2014 - 2/2015 |
Ahold | 48,3 | -- | 2015 |
Tesco | 41,7 | -3900 | 3/2014 - 2/2015 |
Lidl | 33,6 | 2600 | 3/2014 - 2/2015 |
Penny Market | 31,3 | 523 | 2014 |
Makro | 27,6 | -- | 10/2014 - 9/2015 |
COOP | 27,3 | -- | 2015 |
Geco | 25,6 | 247 | 2014 |
Globus | 22,9 | 249 | 7/2014 - 6/2015 |
Billa | 21,4 | 339 | 2014 |
Zdroj: účetní závěrky; tiskové zprávy Ahold, Makro, COOP
Zdroj: ČTK
EDIZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?