Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Chtěli byste mít o dvě třetiny vyšší obrat? Zdvojnásobit míru konverzí? Nebo dosáhnout víc než padesátiprocentního nárůstu ziskových promocí? V tom všem už obchodníkům dokázala pomoci automatizace či umělá inteligence. O své zkušenosti a úspěšné příklady z praxe se podělili zástupci retailerů, výrobců a technologických firem na konferenci Retail in Detail: Digitech, která proběhla 18. října v pražském Clarion Hotelu.
Roboti lidem v maloobchodě práci neseberou. Naopak jim umožní věnovat se více zákazníkům a zlepšovat jejich nákupní zkušenost. Síť lékáren Dr. Max řeší velkou vytíženost svých lékárníků právě pomocí automatizace a robotů. Ti pomáhají s ukládáním léků, sledováním expirace, přípravou léků k výdeji či skenováním 2D kódů. „Proces inventury nyní trvá v řádu sekund, zatímco dříve šlo o několik hodin manuální práce,“ popsal další z příkladů COO řetězce Dr. Max Jaroslav Kypr. Díky tomu všemu se podařilo snížit čas, který lékárníci tráví v zázemí, a mají tak více času na pacienty.
Vývoj konceptu plně automatizovaných prodejen představil i šéf provozu sítě prodejen SuperZoo Luboš Rejchrt. Inspirováni novými prodejnami COOP, které za pomoci bankovní identity umějí obsloužit zákazníka v kteroukoliv denní i noční dobu, a významně tak pomáhají s obslužností v menších městech a obcích, připravili podobný projekt i pro prodejny s pet care. „Nyní jsme schopni přebudovat prodejnu na automatizovanou během čtyř dnů,“ popsal Rejchrt. Například v případě Pardubic co by výrazně průmyslového města takové prodejny umožní pohodlnější nakupování lidem, kteří pracují ve směnném provozu. I tady je pro vstup do prodejny využívána „bank ID“. O ní na konferenci dále podrobně hovořil Marek Růžička, CEO společnosti Bankovní identita.
Hustou síť prodejen využívá sportovní řetězec Sportisimo pro optimalizaci své e-commerce divize. Kamenné obchody totiž slouží zároveň jako expediční centra. Objednávku z e-shopu zpracuje prodejce a zboží je následně doplněno z centrálního skladu. „Zdvojnásobila se nám tím konverzní míra v kamenných prodejnách. Ty aktuálně vykrývají 54 procent našich on-line objednávek,“ upřesnil František Gregor, jednatel a šéf omnichannelu ve Sportisimu.
Představte si váš sklad jako Rubikovu kostku. Nejen že tím dokážete snížit skladovací plochu klidně na čtvrtinu té původní, ale s pomocí robotů se pohodlně dostanete i ke zboží, které ani nevidíte. On-line supermarket Rohlík.cz má nyní tři ze čtyř skladů automatizované. V těch, kde využívá princip AutoStore, tedy 3D skladování produktů připomínající zmíněnou Rubikovu kostku, se o kompletaci objednávek stará až 250 robotů. S nebalenou zeleninou pak pomáhá umělá inteligence. „Návratnost odhadujeme na maximálně čtyři roky,“ uvedl šéf provozu Pavel Todt během své přednášky.
Zatímco nákup potravin on-line může dnes spotřebitelům zabrat deset minut, v případě pořizování kola nebo pračky se rozhodují často i několik týdnů. Společnost Outfindo vyvinula produktového průvodce pro e-commerce, který simuluje rozhovor s asistentem prodeje. Namísto běžně využívaných filtrů se jazykový model ptá uživatele např. v případě jízdního kola na to, jak často jezdí, v jakém terénu, jaký má rozpočet atd. „Nikdy se neptáme na otázky, které zákazník není schopen zodpovědět bez expertní znalosti. A klíčová je schopnost převést jeho potřeby do parametrů vybíraného produktu,“ popsal principy fungování nákupního průvodce zakladatel Outfinda Jan Matějů. Zavedený prodejce kol Ramala dokázal díky začlenění průvodce do on-line nákupů zvýšit svůj obrat e-shopu o 60 procent a mimo jiné se o 25 procent zvýšila hodnota zboží prodaného právě díky tomuto nástroji.
Velkým tématem maloobchodu a především pak rychloobrátkového zboží byly a jsou promoce. V době velké inflace jsou zákazníci mnohem aktivnější v hledání způsobů, jak ušetřit peníze. Obchodní ředitelka ze společnosti Relex, Moa Bergstam, přiblížila, jak lze nad promocemi uvažovat v době umělé inteligence a jak ji následně využít k profitu. Jako příklad uvedla estonský COOP, který díky promočnímu nástroji Relex zvýšil podíl ziskových promocí o 56 %.
Tomu, jak zahýbe nový hráč Allegro s českým e-commerce a o vývoji on-line tržišť obecně, mluvili Jaroslav Vágner, šéf prodeje platformy Omnicado, která propojuje prodejce s tuzemskými i zahraničními tržišti, a její nedávný investor Oldřich Bajer.
Technologická řešení představili např. Pavel Moravec z Nestlé ve společném vystoupení s Tomášem Tlučhořem, ředitelem datových služeb v GS1. Dotkly se častého problému zvyšující se komplexity dat, která vede k fragmentaci. Řešením jsou propojené mezinárodní databáze, které slouží pro snadné sdílení informací mezi výrobci a prodejci. Zjednodušení mohou do budoucna přinést i 2D kódy, které mají potenciál postupně nahradit současné produktové EAN kódy a poskytovat informace jak obchodníkům (šarže, expirace atd.), tak spotřebitelům (složení, alergeny, tipy na recepty apod.).
Dalším příkladem úspěšné spolupráce dodavatele a klienta byl příspěvek Jaroslava Kapouna, zakladatele společnosti Monit, a Marceliny Polak, obchodní ředitelky divize pro profesionály z koncernu L'Oréal Česká republika. Ten se dlouhodobě snaží podporovat kadeřníky, budovat s nimi partnerské vztahy a poskytovat poradenství. Monit pomáhal s automatizací rutinních obchodních procesů, které dosud zaměstnanci napříč odděleními dělali sami. Na takovém projektu se jasně ukázalo, jak klíčové je pracovat také se změnou myšlení a správnou edukací, aby zaměstnanci neměli ze změn strach. Proces trval dva roky a přinesl čtvrtinovou časovou úsporu, kterou mohou zaměstnanci nyní věnovat dalšímu rozvoji. „Nejdůležitější je na svou stranu získat ty největší odpůrce. Protože, když se to podaří, bývají nakonec největšími ambasadory změn,“ uvedl Jaroslav Kapoun.
„Když se firem ptáme, jestli digitalizují, odpovídají ‚ano, máme e-shop‘,“ popsal bez velké nadsázky častou zkušenost Lukáš Baroch ze společnosti CEOS Data a dodal, že nejčastějším zdrojem dat ve firmě je excel. Spolu s byznys analytikem Danielem Maškem mluvili o své misi učit firmy rozhodovat se na základě dat. Maloobchodníci jich mají spoustu, ale často nevědí, jak je uchovávat, čistit, vyhodnocovat. A jak důležité je, aby k nim měl přístup každý a mohl díky nim dělat správná „data based“ rozhodnutí.
V programu konference nemohlo chybět ani téma kybernetické bezpečnosti. Ivan Svoboda, poradce pro kyberbezpečnost ze společnosti Anect připomněl, že s čím dál větším zapojením retailerů do digitalizace také roste pozornost, kterou jim útočníci věnují. „Hacknout systém dnes lze přes chytrou televizi, kameru, klimatizaci či dokonce chytré akvárium,“ překvapil přítomné Svoboda. Publiku radil vzdělávat zaměstnance a průběžně testovat slabá místa vlastního zabezpečení, ale připomněl, že bezpečnost lze uchopit i špatně. To když zákazníkovi jeho cestu zkomplikujete, například nutností potvrdit, že není robot, ale hackera tím nezastavíte. „Je potřeba smířit se s tím, že v kyberbezpečnosti nebudete nikdy hotoví,“ dodal na závěr.
Sérií specializovaných konferencí Retail in Detail chce společnost Blue Events obsahově navazovat na výroční vrcholové setkání českého a středoevropského obchodu Retail Summit. Díky komornějšímu charakteru však umožňují lépe a podrobněji analyzovat a diskutovat momentální výzvy a potřeby v odvětví obchodu.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?