Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
E-commerce v České republice zaznamenává pokles v prvním čtvrtletí 2023. Vývoj v posledních měsících ale také hovoří o budoucím růstu. Zákazníci jsou spokojeni se službami e-shopů a míra konkurence vytváří tlak na zlepšování. E-commerce má stále prostor pro výrazný růst, protože zákazníci si po pandemii zvykli na nakupování on-line a nevrátili se do kamenných obchodů.
E-commerce v České republice zaznamenává v prvním čtvrtletí roku 2023 pokles, její obrat se zastavil 13 % pod úrovní loňského roku, ale vývoj v posledních měsících hovoří ve prospěch budoucího růstu. Vyplývá to z pravidelné zprávy eCommerce Insider od Heureka.cz, která vychází z agregovaných dat českého e-commerce trhu a veřejně dostupných informací.
Průměrná hodnota objednávky za 1. čtvrtletí stagnovala na úrovni 1380 Kč. Skokanem jsou sedací soupravy s nárůstem +210 %, který potvrzuje trend posledních let, že online se už nenakupuje jen elektronika. Poraženým jsou běžky s poklesem o 72 %, jejichž prodeji loňská delší zima přála více.
Hned úvod nového roku zaznamenal online snížení poptávky, kdy leden před poklesem nezachránily ani lednové povánoční výprodeje. Na trhu se však objevily známky oživení hned v únoru, po oznámení poklesu cen energií. Zvýšený zájem zákazníků o online nákupy se projevil i v březnu, kdy Heureka hlásí vyšší poptávku hlavně po zboží z oblasti nábytku, spolu s kosmetikou a drogerií. Celý kvartál se však stále potýká s nižším zájmem kvůli pokračující energetické krizi a rostoucí inflaci.
„Stále to však nejsou čísla, na která jsme zvyklí z předchozích let. Nejistota a inflace nutí lidi k většímu porovnávání cen a většina z nich nakupuje hlavně nezbytnosti," říká Tomáš Braverman, generální ředitel Heureka Group, ale dodává: „Důvěra trhu v online obchodování je ale stále silná. Mít vlastní e-shop je dnes nutností pro každého výrobce i prodejce, a jejich kvalita se stále zvyšuje."
Navzdory poklesu e-commerce v prvním čtvrtletí, spokojenost zákazníků s nákupy na internetu v České republice roste. E-shopy zapracovaly na zvyšování úrovně zákaznické spokojenosti, stejně jako vylepšily své stránky o informace k nabízeným výrobkům a začaly je více využívat jako další marketingový kanál. Aktuální úroveň spokojenosti zákazníků je nejvyšší od roku 2019, a to s hodnotou 96,29 %.
„Míra spokojenosti e-shopů ukazuje dlouhodobou spokojenost zákazníků se službami e-shopů. Vysoká a rostoucí konkurence české e-commerce vytváří silný tlak, ze kterého těží především spotřebitel," říká Tomáš Braverman.
Kromě výše zmíněného skokana čtvrtletí, kterým jsou sedací soupravy, se do Top 10 dostaly ještě pohovky s růstem 164 %, odvlhčovače vzduchu (104 %) a také výrobky denní potřeby z oblasti drogerie a kosmetiky. „V tabulce rostoucích kategorií se objevují také volně prodejné léky, což jsou všechno produkty typické pro kamenné prodejny. Elektronický obchod je nyní plnohodnotným spotřebitelským trhem, který má stále prostor pro výrazný růst," popisuje Braverman. Mnoho zákazníků se podle jeho slov po pandemii nevrátilo do kamenných obchodů a hledají nejvýhodnější nabídky svých oblíbených produktů na internetu. Svědčí o tom meziroční nárůst u krmiv pro domácí zvířata (+20 %), přičemž nejvýraznější nárůst byl zaznamenán u krmiv pro kočky (+35 %)."
„Při pohledu do budoucna očekáváme, že duben bude přelomovým obdobím a že se lidé vrátí k online nakupování. Většina z nich již bude mít zimní sezónu za sebou, což jim uvolní ruce a usnadní rozhodování o online nákupech. To potvrzuje náš výhled z minulého čtvrtletí, zůstáváme optimističtí a očekáváme, že se trh v květnu vrátí k normálu. I přes současný pokles má e-commerce velký prostor k růstu," domnívá se generální ředitel skupiny Heureka.
S rostoucím počtem lidí, kteří se obracejí k online nakupování, budou muset eshopy i nadále zvyšovat úroveň spokojenosti a informovanosti svých zákazníků, aby si udržely konkurenceschopnost.
Zdroj: mediaguru.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?