• CZ
  • SK

Další vzpoura proti řetězci: Pepsi odmítá dodávat Tesku

 10. 01. 2012

Potravinářská společnost PepsiCo se stala dalším z velkých dodavatelů, kteří se vzbouřili proti cenové politice obchodních řetězců v Česku. Poté, co své výrobky začaly odmítat dodávat řetězci Kaufland společnosti Danone a také Ferrero Rocher, vypověděla poslušnost řetězci Tesco společnost PepsiCo.

Nápoje Pepsi, Mirinda, ledové čaje Lipton či brambůrky Lays společnost odmítá dodávat na protest proti nízkým výkupním cenám. "S Teskem jsme ukončili spolupráci, nedohodli jsme se na obchodních podmínkách," potvrdila LN Olga Tóthová ze společnosti PepsiCo. Odmítla sice upřesnit konkrétní výši cen, o které se obě společnosti přou, podmínky Teska však označila za vydírání. 

"Obchodní praktiky Teska či Kauflandu zavánějí již téměř vydíráním," uvedla Tóthová. PepsiCo zastavila Tesku dodávky již v září loňského roku, smlouvu s Teskem ale oficiálně nevypověděla. "Řeší se to telefonicky. Nyní probíhají jednání, doufáme, že se brzy dohodneme," řekla Tóthová.

Spor PepsiCo a Teska v Česku se prý dostal do agendy jejich zahraničních mateřských společností. "Oni se snaží, aby se to vyřešilo na místním trhu," dodala Tóthová.

Mluvčí Teska Eva Karasová potvrdila, že jednání s PepsiCo o obnovení dodávek probíhají. Více ale uvést nechtěla. Podle Tóthové je jednání o obnovení dodávek "na velmi dobré cestě".

Ceny potravin nejspíš neporostou

Obecně platí, že dodavatelé tlačí na růst cen potravin kvůli navýšení daně z přidané hodnoty a také v důsledku růstu cen komodit. Řetězce se snaží využít své síly a tlačit na co nejmenší nárůst cen, aby přilákaly co nejvíce lidí. Očekávat proto lze, že ceny potravin v průběhu roku neporostou.

"Tlak na zvýšení cen ze strany dodavatelů je logický. Rostou jim náklady a klesá marže," přiznává Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. 

Jednání mezi dodavateli a obchodními řetězci o podmínkách spolupráce jsou v plném proudu. "Zatím jsme dokončili jednání pouze se třemi z deseti nejvýznamnějších řetězců," řekl Zdeněk Jahoda, generální ředitel společnosti Emco. Mezi produkty, které tato společnost na trh dodává, jsou Mysli či těstoviny Panzani.

Boj o cenu

Dodavatelé prosazují zvyšování cen, protože i jim roste cena vstupů. Řetězce se naopak snaží udržet ceny dole. Obě strany si pak navzájem dělají naschvály. Dodavatelé, kteří zásobují obchodníky klíčovými produkty, občas vyrukují s požadavkem okamžitého navýšení cen, přestože podle smlouvy se tak může stát až za několik měsíců. Naopak řetězce vyžadují, aby dodavatelé přispívali na jejich marketingové akce a slevy.

"Řetězce nejsou démoni, co si každý vybojujeme, to máme," říká Jahoda. Ceny klíčových potravinářských produktů jsou podle něj v současnosti na vrcholu, v průběhu roku by mohly klesat. "Současné ceny jsou na vyšší úrovni, než kde se v průběhu roku usadí. Spotřebitelé jsou v současnosti v nejistotě a proto jsou obezřetní ve výdajích. Ceny by ale měly v průběhu roku klesat," předpovídá Jahoda.

Podle Juračky jak dodavatelé, tak obchodníci v současné době ve vyjednávání zneužívají spekulací ohledně dopadu vyšší sazby DPH. "Tento faktor ale brzy pomine," řekl Juračka

Zdroj: František Bouc, Lidové noviny

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?