• CZ
  • SK

Čtvrtina spotřebitelů nakupuje "po zvyku" a cenu nebo značku příliš neřeší

 31. 03. 2018

Průzkum zákaznického chování zabývající se typologií skupin spotřebitelů, který provedla výzkumná a analytická společnosti GfK, ukazuje, že se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem. Tzn.,  že nemění příliš svoje nákupní návyky a neřeší velmi ceny, nabídku ani značky. Naopak "lovců slev", tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Podle studie GfK Shopper Typology se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují – podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do 5 hlavních typů

Název typuCo chtějí a jak nakupují
KVALITNĚ PRO RODINUChtějí kvalitu - nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví
HODNĚ A VÝHODNĚChtějí levně velký nákup - nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit
LEVNĚ A BLÍZKOChtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu - dělají malé nákupy, vybírají si akce
ZE ZVYKUChtějí jistotu - nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky
RYCHLE!Šetří čas - nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit

„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.

Zdroj: GfK

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?