Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Hybridních či plně automatizovaných prodejen na českém trhu přibývá a s tím roste i počet hráčů, kteří bezobslužný prodej testují.
Nakoupit si třeba i o půlnoci čerstvé ovoce, jogurty i pečivo ke snídani, když se vracíte z práce. Nebo si ve dvě v noci koupit ještě pár lahví vína a chipsy na párty, kde vše došlo. To vše je dnes možné díky hybridním či plně automatizovaným prodejnám, kterých na českém trhu přibývá.
Hybridní prodejny jsou ty, které přes den v rámci standardní otevírací doby fungují normálně s obsluhou a poté se po odchodu personálu přemění v automatizované, kde si mohou zákazníci nakoupit sami, za použití bankovní identity, mobilní aplikace nebo RFID technologie. V plně automatizovaných obchodech si lidé tímto způsobem nakoupí po celou dobu, přičemž personál se zde stará pouze o doplňování zboží.
Na českém trhu již existuje více hráčů, které hybridní či plně automatizované prodejny testují. Nejdále je v tom společnost COOP, která svou první hybridní prodejnu otevřela před dvěma lety ve Strakonicích a nyní jich provozuje 25. Letos bych jich chtěla přidat dalších 80. „Koncept se jednoznačně osvědčil, a proto dnes otevíráme i několik takových prodejen měsíčně," říká na dotaz MediaGuru Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP, a dodává: „Budou přibývat všechny typy prodejen, tedy jak prodejny v menších městech, tak i v obcích či v turistických lokalitách. Chystáme z pohledu typu prodejen i další formáty určené pro velmi specifické lokality. O detailech zatím bohužel nemůžeme informovat," dodává.
Celkem čtyři hybridní prodejny má v současnosti také řetězec Super zoo, jenž první prodejnu otevřel v roce 2022 v Týně nad Vltavou. Další tři jsou v Pardubicích, Brně a Příbrami. „Letos bychom rádi otevřeli další, ale nejdříve si chceme vyhodnotit provoz ve stávajících prodejnách, které jsme koncem roku 2023 otevřeli. Jsou to prodejny ve velkých městech a na důkladnou analýzu potřebujeme delší časový úsek. Kde konkrétně plánujeme další prodejnu v hybridním režimu otevřít, si ale prozatím necháme pro sebe," popisuje Luboš Rejchrt, jednatel a COO Plaček Group, pod kterou Super zoo spadá.
První tři plně automatizované prodejny, jež využívají RFID technologie, testuje firma Store Invent se svým konceptem Minute Shop. Do dvou let by chtěla mít sto obchodů, přičemž do regionů se rozšíří prostřednictvím franšízy. První čtyři plně automatizované obchody plánuje letos otevřít aliance Můj obchod, kterou zaštiťuje Makro.
Prodej mimo běžnou otevírací dobu přináší hybridním prodejnám vyšší obrat. „V obchodech se standardní otevírací dobou se obrat realizovaný v automatizovaném režimu pohybuje mezi 10–20 %," přibližuje za COOP Němčík s tím, že občas jsou k vidění i sezónní výkyvy. Například o loňských Vánocích se v prodejně v Lipně nad Vltavou realizovala téměř polovina nákupů v automatizovaném režimu.
Super zoo má podobné zkušenosti s tím, že nárůst prodejů je možné připočíst i redesignu obchodu. „S přechodem na hybridní prodejnu je upraven i layout prodejny, a to nám přináší celkový nárůst, konkrétně v Pardubicích je to 15 %," dodává Rejchrt. I v případě krmiv pro domácí mazlíčky byl vidět v prodejnách 24/7 během vánočních a novoročních svátků nárůst nákupů, kdy v průměru stoupl na 2,5násobek oproti běžnému dni.
Mimo běžnou otevírací dobu je také vidět trochu jiné nákupní chování. Například v COOPu pozorují, že si lidé chtějí více dopřávat, nakupují více cukrovinek, slaných pochutin a podobných produktů. Rovněž se prodává i více alkoholu. „Na druhou stranu lidé, kteří využijí automatizovanou prodejnu při pozdějších návratech z práce, nebo třeba ti, co pracují v továrních na směny, zase chtějí čerstvé zboží k snídani či večeři," přibližuje Lukáš Němčík. V Super zoo zase v tyto nestandardní nákupní hodiny dochází jen k minimálním impulzivním nákupům – zákazník si jede cíleně pro krmivo a konzervy pro psy, kočky a drobné savce. „Jsou to položky, které nevyžadují další konzultaci s naším odborným personálem," dodává Luboš Rejchrt.
Nové hybridní prodejny jsou většinou svými provozovateli marketingově podpořeny lokální komunikací. Využíván je k tomu místní tisk, POS materiály, vlastní média, případně i lokální outdoor. Jak ale podotýká Lukáš Němčík, v tuto chvíli jsou automatizované prodejny samy o sobě výborným marketingovým nástrojem: „Řada zákazníků si chce tento způsob nákupu vyzkoušet, a tak dnes k nám často míří i lidé, kteří u nás dříve nenakupovali. Samotná nabídka komfortu nakoupit si kdykoliv je pro zákazníka poměrně zásadním marketingovým sdělením."
Zdroj:https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/02/cesi-radi-nakupuji-i-v-noci-hybridni-prodejny-pribyvaji/
Zdroj obrázku: www.mediaguru.cz/clanky/2024/02/cesi-radi-nakupuji-i-v-noci-hybridni-prodejny-pribyvaji/
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?