Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
S novými právními předpisy mohou spotřebitelé letos klidněji nakupovat během Black Friday, neboť mají větší jistotu ohledně pravdivosti nabízených slev. Nová pravidla poskytují ochranu a transparentnost, což by mělo znamenat, že výhody prezentované e-shopy budou odpovídat skutečnosti. Očekává se, že tato zvýšená důvěra spotřebitelům přinese více příležitostí využít atraktivních nabídek, a e-shopy se dokonce připravují na až trojnásobný nárůst návštěvnosti.
Slevová akce roku, Black Friday, letos připadá na pátek 24. listopadu a e-shopy očekávají až trojnásobnou návštěvnost. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loni Češi utratili okolo 7 miliard korun a nyní se předpokládá podobná hodnota. Díky novým legislativním pravidlům pro cenové akce mají tento rok spotřebitelé větší jistotu, že budou nabízené slevy skutečné. Nutné je totiž uvádět, že se sleva počítá z nejnižší ceny, jakou měl výrobek za posledních 30 dní.
„Podobně jako v minulém roce poslouží letošní černý pátek k otestování spotřebitelských nálad. Obzvláště v době, kdy se e-commerce potýká s meziročními poklesy, které trvají déle, než se původně předpokládalo. Obchodníci doufají, že se jim podaří zvrátit dosavadní nepříznivý vývoj prodejů,“ komentuje Jan Rataj, CEO společnosti Upgates.
Vyšší slevy se objeví hlavně u sportovního vybavení a outdoorové módy. Tyto segmenty totiž hlavně během covidu zažily vysokou poptávku a pomalu se vrací na dřívější úroveň. Jejich prodejci mají v tuto chvíli výrazně přeplněné sklady zásobami, protože nepřesně odhadli poptávku. „Slevy musí obchodníci správně a dostatečně podpořit marketingovými akcemi. Díky tomu navštíví e-shop kromě vracejících se zákazníků, kteří ho znají a slevy vyhlížejí, také noví návštěvníci,” dodává Rataj.
Podle průzkumu švédského fintechu Klarna plánuje nakupovat na Black Friday až 67 % Čechů. Celá polovina (50 %) přitom záměrně s nákupy čeká, aby v tomto období využila slevy na dražší položky jako je elektronika, šperky nebo nábytek. Nakupovat dražší zboží se nyní chystají více muži (56 %) oproti ženám (44 %). Nejvíce se pravděpodobně zapojí generace Z – využít akci plánuje 82 % jejich zástupců a více než polovina z nich už má představu, za co utratí peníze.
Slevy plánuje nejvíce lidí využít na módu a obuv (45 %, z toho 54 % online), elektroniku (44 %, z toho 78 % online ) a kosmetiku (30 %, z toho 61 % online). Následuje zboží pro děti (24 %, z toho 76 % online) nebo výrobky pro dům a zahradu (23 %, z toho 70 % online). Největší rozdíl mezi online a offline nákupy lze pozorovat u kategorie erotického zboží, které chce 97 % lidí objednávat na e-shopech. V kamenných obchodech ho plánují nakupovat pouze muži z generace mileniálů (6 %).
Zatímco ve Spojených státech se čtvrtý listopadový pátek a s ním spojené slevy řídí danými pravidly, u nás je Black Friday spíše synonymem slevových akcí pořádaných i několikrát do roka. Někteří hráči pojímají černý pátek šířeji a nabízejí slevy po celý týden, či dokonce měsíc. Začátkem listopadu zahájil svůj letošní „Black Friday“ například e-shop CZC.cz, Alza.cz dokonce už koncem října. „Není vyloučeno, že ve slevových akcích budou někteří z nich pokračovat až do Vánoc. Při velkém propadu poptávky a vstupu nových hráčů na trh ani nemají příliš na vybranou,“ dodává Jan Rataj z Upgates.
Od letošního roku totiž u nás operuje například online tržiště Allegro, přes něhož přišla na tuzemský trh polská konkurence, či Kaufland Global Marketplace, který přináší (nejen) nabídku německých hráčů. Kaufland svůj Black Friday prodloužil na Black Week, Allegro zase před samotnou akcí zavedlo novinku v podobě Záruky nejnižší ceny, kdy srovnává ceny mezi vybranými e-shopy a na své platformě následně označuje produkty, které nabízí nejlevněji.
Spotřebitelé mají tento rok díky nové legislativě větší jistotu, že jsou nabízené slevy reálné. „Právě díky novele zákona o ochraně spotřebitele se mohou letošní slevy jevit nižší než v minulých letech. Avšak skutečná úspora oproti tomu, kolik lidé ušetří vzhledem k běžným cenám, může být naopak vyšší,“ vysvětluje Jan Rataj. Už loni některé renomované internetové obchody novelu respektovaly a uváděly férové slevy. Obchodníci, kteří chtějí i teď lákat na falešné slevy, riskují postih.
Seznam rizikových internetových obchodů s nepoctivými prodejci pravidelně aktualizuje Česká obchodní inspekce. Webová stránka Hlídač shopů zase mapuje vývoj cen zboží napříč různými segmenty, kde si mohou spotřebitelé ověřit výši slevy.
Zdroj: mediaguru.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?