• CZ
  • SK

Retailové novinky ze zahraničí

 11. 03. 2024

Obchodníci nepolevují v zájmu o technologický pokrok a ani v implementaci zajímavých novinek, posilují v udržitelných rozhodnutích a zavádějí do praxe nové trendy. Naznačuje to i náš nejnovější monitoring dění ve světě retailu. Jaký vývoj a které zajímavé aktivity zahraničních retailerů jsme v něm zaznamenali?

Situace v centrech německých měst se zhoršuje, prognózy hovoří o 5 000 zavřených prodejnách v roce 2024

Podle Německé asociace maloobchodních prodejců (HDE) zavře své brány v roce 2024 až 5000 prodejen. „Je to špatná zpráva pro maloobchod, ale zejména pro centra měst. Pro mnohé lidi je hlavním důvodem návštěvy center míst právě nakupování. Pokud zmizí obchod, utrpí tím celé centrum města," řekl Stefan Genth, výkonný ředitel HDE. Prognózy HDE hovoří o čísle 46 000 prodejen zavřených od roku 2020 do konce roku 2024.

Potřebujeme okamžitá opatření. Vyžaduje to však spolupráci všech aktérů od maloobchodu, přes samosprávy, až po subjekty působící v oblasti gastronomie či kultury. Jen tehdy, když všichni potáhnou za jeden provaz, zabráníme na více místech zpustošení celých center měst," říká Stefan Genth.

Iniciativa, která by mohla v této souvislosti pomoci, vznikla ve spolupráci mezi maloobchodem a předními městskými sdruženími. Konkrétně začali sbírat a na webové stránce www.unsere-stadtimpulse.de uveřejňovat příklady úspěšných postupů na celonárodní úrovni, které mají pomoci zviditelnit dobrá a osvědčená řešení.

Tesco v Anglii recykluje karton a vyrábí z něj prémiový toaletní papír a kuchyňské utěrky

V únoru t.r. uvedlo Tesco ve svých supermarketech na anglickém trhu novou řadu toaletních papírů a kuchyňských utěrek v atypické béžové barvě. Jsou totiž vyrobeny z recyklované lepenky a recyklované buničiny. Tesco tuto novinku přináší na trh ve spolupráci se svým dodavatelem WEPA. Ten díky inovativní technologii dokáže přeměnit tisíce tun kartonových krabic na 100% recyklované papírové výrobky – měkký toaletní papír a kuchyňské utěrky vyznačující se dobrou savostí. Krabice z donášek a vlnitá lepenka ze supermarketů se zkombinují s jinými zdroji recyklovaného papíru, smíchají se s vodou na kaši a procházejí následným čištěním, aby se vytvořila vlákna vhodná pro použití při výrobě papíru.

Exploze domácích donášek od pandemie vygenerovala množství recyklovatelných kartonových krabic. Výrobní proces, který vyvinul náš dodavatel a který je mění na neuvěřitelně měkký toaletní papír a kuchyňské utěrky, nám umožňuje vytvořit pro ně druhé, udržitelné využití," říká Philip Banks, ředitel divize zboží pro domácnost společnosti Tesco.

Inovativní výrobní proces buničiny, porovnáme-li jej s použitím tradičního stromového vlákna, využívá méně vody, chemikálií i energie. Papír je nebělený, což dodává výrobkům jejich neobvyklou béžovou barvu.

Při výběru optiky pomáhá ve Walmartu rozšířená realita 

Zákazníci nosící brýle vědí, jak náročné je najít model, který sedne jejich stylu, rozpočtu i potřebám zraku. Ve Walmartu přišli s inovativním řešením, které nakupování brýlí udělá nejen jednodušším, ale dokonce i vzrušujícím a inspirativním.

Investice do technologií rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR) v posledních letech ve Walmartu rostou. Cílem tohoto obchodníka je pomoci zákazníkům lépe si představit, jak by jeho produkty vypadaly v reálném životě. Šetří to čas, ale zároveň dává nakupujícím jistotu, že položky, které potřebují, jim budou dokonale vyhovovat. A tak tento americký obchodník přišel s vylepšením způsobu nákupu brýlí a nabízí nové virtuální zkoušení. Od února letošního roku si zákazníci mohou virtuálně „vyzkoušet“ rámy a zakoupit dioptrické brýle online prostřednictvím aplikace Walmart nebo přímo na stránce Walmart.com.

"Naším závazkem je poskytovat zákazníkům zážitek z nakupování, který převyšuje očekávání – takový, který je jednoduchý, poutavý a personalizovaný. S naším nejnovějším přírůstkem nabízíme zákazníkům další rozměr výběru," řekl Tom Ward, EVP a hlavní ředitel pro elektronický obchod Walmart U.S.

Koncept virtuálního vyzkoušení není nový, ale Walmart ho posouvá na vyšší úroveň. Na rozdíl od jiných platforem využívá 3D data a pokročilé algoritmy k vytvoření digitálního dvojčete brýlových obrub, což má za následek realističtější zážitek z virtuálního zkoušení (VTO).

Zákazníci si mohou virtuálně „vyzkoušet“ přes 750 brýlí na stránce Walmart.com nebo v aplikaci Walmart. Jednoduše kliknou na vlajku na hlavním produktovém obrázku, umožní aplikaci naskenování obličeje a následně vidí brýle, jako kdyby je měly na sobě při pohledu do zrcadla. V dalším kroku si mohou přizpůsobit dioptrie, nahrát svůj platný lékařský předpis. Skenováním se ještě zaznamená vzdálenost zornic a zbývá už jen přidat přizpůsobené brýle do košíku. Během celého procesu výběru brýlí jsou zákazníkům k dispozici vyškolení optici v centrech zraku společnosti Walmart. Po doručení zásilky domů mají zákazníci ještě možnost dokončit seřízení brýlí a zrealizovat případné dodatečné úpravy v místním Walmart Vision Center.

Biedronka spouští elektronický obchod s potravinami

Největší polský obchodní řetězec, Biedronka, rozšiřuje na polském trhu možnost nákupu potravin, drogerie a sortimentu pro domácí mazlíčky i online. Řetězec navíc nabízí také možnost výběru termínu doručení, a to až do 4 dnů od zadání objednávky, což je novinka v nabídce služeb Biedronky.

Online prodej byl spuštěn v kooperaci s platformou Glovo, se kterou Biedronka spolupracuje v oblasti rozvozů v rámci internetového obchodu a doručovací služby rychlého nákupu Biek. Nyní však zákazníci e-shopu budou moci využívat už i řadu akciových nabídek, které dosud online dostupné nebyly. 

V nabídce e-shopu Biedronka je aktuálně přibližně 300 mléčných výrobků, 150 masných výrobků, 190 druhů nápojů, téměř 140 mražených výrobků, přes 70 druhů chleba, přes 70 druhů zeleniny a téměř 40 druhů ovoce, 160 hotových jídel a více než 1 z kategorie: suché výrobky, konzervy, zavařeniny, čaj, káva, sladkosti a pochutiny. Kromě toho zde nabídne více než 200 produktů pro domácnost, včetně domácí chemie, 150 produktů z kategorie zboží pro děti, více než 120 produktů pro domácí mazlíčky, a také přibližně 500 produktů z drogeriového zboží.

Nakupovat lze i bez přihlášení, ale určitě je výhodnější přihlásit se kartou Moje Biedronka, díky které zákazníci získají výjimečně nízké ceny a množství akčních nákupních možností známých ze stacionárních prodejen a dostupných pouze pro uživatele karty Moje Biedronka. Bude to možné díky unikátnímu řešení, který byl integrován do internetového obchodu," vysvětluje Dominik Prus-Wiśniowski, manažer digitálních projektů ve společnosti Biedronka.we

Nejrychlejší dodací doba bude 2 hodiny, ale zákazníci si mohou zvolit doručení svých nákupů i později, dokonce až 4 dny od data zadání objednávky. Při spuštění bude online nakupování v novém e-shopu možné ve Varšavě a to ve většině městských čtvrtí. Doručování zboží se uskuteční v době mezi 8:00 a 22:00. Dodání téhož dne bude stát 19,99 PLN, doručení na druhý den bude levnější, případně zdarma, pokud hodnota nákupů přesáhne 500 PLN. 

Češi si oblíbili automatizované prodejny

Ukázaly to statistiky české Skupiny COOP, která je největším provozovatelem automatizovaných prodejen 24/7 na českém trhu. V týdnu mezi Štědrým dnem a Silvestrem proběhla v těchto prodejnách celá třetina nákupů v režimu bez lidské obsluhy. Podobný trend vykazují i 24/7 prodejny v jiných než potravinářských segmentech – například automatizované prodejny s chovatelskými potřebami Super zoo.

První automatizovanou prodejnu otevřel COOP před necelými dvěma lety ve Strakonicích. V současnosti jich provozuje více než dvacet. Jak ukazují první statistiky, pro zákazníky se stává nakupování v automatizovaném provozu běžnou rutinou a zájem o tento styl nakupování překonal očekávání. „Vánoční svátky naplno ukázaly význam naší inovace. Zákazníci nechtěli čekat, až budou obchody znovu otevřeny a ve dnech po Štědrém dni či na Nový rok vyrazily na standardní nákup. I v běžné dny zaznamenáváme stále větší podíl tržeb v automatizovaném režimu. Samozřejmě, trochu jsme se obávali, jestli zákazníci novinku přijmou a zda pro ně technologie nebude překážkou. Čísla však mluví jednoznačně. Lidé jsou prostě rádi, že si mohou nakoupit kdykoli," říká Lukáš Nemčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. V letošním roce proto COOP plánuje otevření dalších zhruba 80 prodejen tohoto typu.

S modelem je spokojen i Luboš Rejchrt, jednatel a COO Plaček Group, do které patří prodejny Super zoo: „V režimu 24/7 provozujeme již čtyři prodejny chovatelských potřeb Super zoo. Na konci roku 2022 jsme otevřeli první v Týně nad Vltavou a později přibyly prodejny v Pardubicích, Brně a Příbrami. Naším cílem je být co nejblíže zákazníkům, a právě tato cesta s myšlenkou velmi rezonuje. Snažíme se vyjít vstříc všem majitelům domácích mazlíčků, kteří například z důvodu své pracovní doby nestíhají běžnou otevírací dobu. Případně jim minulo krmivo či jiný produkt v pozdních večerních hodinách nebo během svátků a potřebují si ho dokoupit," vysvětluje, a dodává, že ve zmíněných prodejnách vzrostly prodeje po zavedení hybridního režimu o 15 %. Celkový počet nákupů v bezobslužném režimu dosáhl za minulý rok počet 1258. "Obzvláště během vánočních a novoročních svátků jsme zaznamenali výraznější nárůst nákupů v samoobslužném režimu, který v průměru stoupl na 2,5-násobek," uzavírá Luboš Rejchrt.

Většina prodejen COOP funguje v hybridním režimu a během běžné otevírací doby je zákazníkům k dispozici personál. V automatizovaném režimu si mohou nakoupit po zbytek dne nebo například v noci či o víkendech. V případě malých vesnických prodejen se však prosazují i plně automatizované prodejny nebo prodejny, které jsou otevřeny s obsluhou jen vybrané dny v týdnu, a to vždy jen na několik hodin.

Zatímco ve městech či turistických centrech, kde mají prodejny standardní otevírací dobu s obsluhou, je automatizovaný provoz především rozšířením služeb pro zákazníky a z hlediska tržeb se takto realizuje přibližně 10 % až 20 % obratu, pro některé menší prodejny je tento styl prodeje již klíčový a bez obsluhy probíhají všechny nákupy," vysvětluje Lukáš Nemčík.

Příkladem plně automatizované prodejny je provoz v obci Koldín v Pardubickém kraji. Automatizovaný obchod zde provozuje obec a COOP společně. „S předchozím vietnamským provozovatelem obchodu jsme byli nespokojeni. Stáli jsme tak před rozhodnutím, zda hledat nového nájemce, prodejnu zavřít, nebo ji zkusit provozovat sami. Zároveň jsme věděli, že k dlouhodobému dotování provozu obchodu s personálem nemáme dostatek prostředků. Po mnoha diskusích a anketách mezi místními obyvateli jsme se rozhodli jít cestou automatizovaného provozu,“ říká Petr Vilímek, starosta Koldína. V obchodě o rozloze pouhých 35 metrů čtverečních v současnosti denně nakoupí kolem 40 zákazníků, Koldin má přitom jen necelé čtyři stovky obyvatel.

COOP považuje za velký úspěch i nasazení automatizovaných prodejen v turistických resortech. Pro turisty je zásadní nevázat se na běžnou otevírací dobu. Například v prodejně v Lipně nad Vltavou, kde je obsluha v běžném otevíracím čase přítomna každý den, je v sezóně více než pětina nákupů realizována v automatizovaném režimu a průměrný nákup je dokonce vyšší než v běžném režimu.

Celý koncept 24/7 prodejen pomáhá digitalizaci regionů a udržení obchodní obslužnosti řady obcí. Výhody technologie si všimlo i Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a malí provozovatelé vesnických obchodů, jako jsou například obce, si mohou požádat o podporu při přechodu svých obchodů do formátu automatizovaných prodejen. Dotace na projekt hybridních prodejen poskytuje MPO ve výši od 125 tisíc korun do 1 milionu. 

INTERSPAR otevírá ve Vídni novou tržnici s nabídkou hotových jídel

Gastronomii v maloobchodě označili na loňském Euroshopu za megatrend s velkým obchodním potenciálem. Dokumentuje to i nejnovější přírůstek v rakouské maloobchodní síti SPAR. Ta nedávno ve Vídni otevřela inovativní koncept spojující maloobchod s restaurací. Zákazníci v tzv. Market Kitchen najdou pestrý sortiment trendových jídel, čerstvě upečeného pečiva až po výběr produktů „ready to eat“ a „ready to go“.

Nejmodernější tržní kuchyni sítě INTERSPAR otevřeli po měsíci renovace na frekventovaném dopravním uzlu na Landstraße. Sortiment zaujme kvalitou, čerstvostí a sezónností. Vídeňané, cestující a návštěvníci města najdou v nové Market Kitchen trendové obložené mísy, různé salátové kreace i čerstvě připravená snídaňová jídla. Každý den je v nabídce čerstvé pečivo, plněné bagety z kamenných kamen, které si zákazníci mohou objednat teplé nebo studené – s možností vzít si je s sebou.

Mnoho lidí má stále méně času na to, aby si vařili sami. Zejména když jste v pohybu, někdy se věci musí udat rychle. Jídla by měla být stále čerstvá a zdravá. V Market Kitchen nabízíme vhodné řešení zejména pro pracující a cestovatele," zdůrazňuje Johannes Holzleitner, výkonný ředitel INTERSPAR Austria. „Jídla nabízená v Markt Kitchen jsou rozmanitá, čerstvě připravená a ideální pro odnesení," pokračuje Johannes Holzleitner.

V nově navrženém interiéru zákazníci najdou otevřenou samoobslužnou strukturu. Sezení se obchodník záměrně vyhýbá, místnost se tím otevřela a působí volněji. Prostor stylově dotváří přírodní stavební materiály a prvky, jako jsou zelené stěny, parkety a umělecké potisky.

V souladu s udržitelnými závazky společnosti a boji proti plastovému odpadu, se v INTERSPARu rozhodli nabízet zákazníkům dřevěné příbory namísto předchozích plastových. 100 procent biologicky odbouratelné a vyrobené z rePET jsou i boxy na odběr jídel s sebou.

Zdroj: https://www.retailmagazin.sk/zahranice/7615-retailove-novinky-ze-zahranice
Zdroj obrázku: www.akcniceny.cz/magazin/polsky-retezec-biedronka-s-levnymi-potravinami-otevre-svou-prvni-pobocku-na-slovensku/

Související články

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?