Magazín Logistika přinesl ve svém posledním čísle na podkladu zahraničních zkušeností zajímavý materiál, který představuje EDI v outsourcované podobě jako ideální způsob propojení maloobchodních řetězců s dalšími malými dodavateli. Podívejte se, jak obě strany mohou prostřednictvím EDI outsourcingu překlenout obtíže, jež je dělí u malých dodávek rychloobrátkového a specificky pak sezónního zboží.
V potravinářském průmyslu se mění způsob výměny informací o transakcích mezi maloobchodními prodejci a dodavateli. Vzhledem k množství prováděných transakcí není žádným velkým překvapením, že právě maloobchodní řetězce byly prvními, kdo si osvojil technologii elektronické výměny dat (edi).
Technologie EDI urazila za posledních 30 let velký kus cesty a velké potravinářské řetězce si jsou velmi dobře vědomy vyšší přehlednosti, provozní flexibility a strategických výhod spojených s „další generací“ řešení EDI. Potenciál elektronické výměny dat však lze plně realizovat, pouze pokud se na využívání „inteligentní“ B2B technologie podílí také dodavatelé a zisky plynoucí z oboustranné spolupráce mají obě strany.
Některé velké supermarketové řetězce v současnosti přesouvají celé své elektronické obchodní kapacity outsourcingovým společnostem. Uveďme příklady z britského trhu: Sainsbury’s aktuálně převádí 4000 svých dodavatelů do jediné platformy B2B, provozované společností Wesupply s tím, že účelem takového kroku je zvýšení přehlednosti důležitých procesů odehrávajících se v dodavatelském řetězci. Platforma umožňuje integraci s back office systémy dodavatelů, zajišťuje kontrolu a validaci obsahu dle obchodních pravidel platných pro informace vyměňované mezi Sainsbury’s a dodavateli a upozorňuje na zjištěné chyby či prodlevy. Přehlednost těchto procesů prospívá díky zefektivňování výměny objednávek, toku informací o dopravě a fakturačního procesu jak společnosti Sainsbury’s, tak jejím dodavatelům, zejména pak při doručování produktu od dodavatele do distribučního střediska nebo obchodu.
Také další maloobchodní prodejci aktivně vyhodnocují možnost plně řízeného přístupu k EDI na bázi outsourcingu. Podle rozsahu této radikální změny v oboru je vysoce pravděpodobné, že většina dodavatelů potravinářského průmyslu bude časem muset splňovat měnící se a rozšiřující se požadavky na elektronické obchodování největších řetězců. To vytvoří velký tlak na tradiční dodavatele s vnitropodnikovými systémy EDI a IT podporou, aby se nové situaci přizpůsobili.
Problémy se složitostí
Nejtradičnější a nejdéle fungující dodavatelé produktů do potravinářských řetězců si jsou plně vědomi značných výhod plynoucích z využívání EDI. Velká část z dodavatelů však tento proces řídí vnitropodnikově a poté se potýkají s různými složitostmi – od výběru z nepřeberného množství sítí s přidanou hodnotou zabývajících se EDI po webové portály či rozmanitosti běžně používaných datových formátů.
Celá věc je složitější tím, že každý zákazník používá jiné formáty a čím dál častěji dochází ke změnám. I když daný zákazník používá osvědčený standard, např. Tradacoms nebo EANCOM, může být chápán či implementován poněkud odlišně. Navíc pak rychlost pořizování jednotlivých sítí, změny u upřednostňované konektivity, zavádění nových typů dokumentů (ASN, POD), a dokonce malé úpravy u dokumentů, např. přidání nového povinného pole, představují neustálé problémy s udržováním spojení se zákazníky. Potom je samozřejmě nutné vedle nákladů na využívání VAN také zohlednit náklady na vybavení, software, IT podporu a údržbu.
Řízení kapacit a nákladů
Reagování na nové obchodní směrnice maloobchodních prodejců potravin a jejich úpravy a změny může být pro dodavatele nákladné a časově náročné, vytvářet pro IT oddělení práci navíc, což může být jen stěží chápáno jako činnost s přidanou hodnotou. Takhle to však vždy být nemusí a celá věc může být dodavateli dokonce vnímána jako příležitost přijmout tuto další generaci „inteligentní“ B2B technologie. Outsourcing poskytovatelem služeb B2B překoná technická omezení spojená s rozšířením kapacity EDI na celé portfolio zákazníků a přesouvá odpovědnost za soulad na poskytovatele služby.
Dodržování souladu a plnění zvyšujících se požadavků zákazníků je věcí dodavatelů se zkušenostmi s EDI, přičemž výhled pro ty, kteří s EDI nejsou doposud seznámeni, je mnohem horší. Dosud existuje velký počet dodavatelů, kteří EDI nevyužívají, a proto si nejsou vědomi celé řady výhod.
Mnoho z těchto dodavatelů se bude obávat toho, že složité zápasení s různými protokoly a technologiemi používanými jejich klíčovými zákazníky může znamenat vysoké náklady, zejména pak plnění požadavků jednotlivých maloobchodních prodejců. Tito často malí dodavatelé nikdy technologii EDI nevyužívali a spoléhají na pracné faxování dokumentů zákazníkům, u kterého se mohou objevit chyby, a následné vkládání objednávek do svých ERP systémů, což je proces stále komplikovanější a nákladnější.
Výhody outsourcingu EDI
Dodavatelé, ať velcí nebo malí a bez ohledu na jejich technologické kapacity, mohou nejen jednoduše plnit požadavky svých zákazníků na elektronické obchodování, ale také získat všechny výhody „inteligentní“ webové obchodní technologie B2B plynoucí z přehlednosti dodavatelského řetězce. Dodavatelé mohou prostřednictvím subdodavatelského, plně řízeného řešení (na bázi softwaru jako služby) obchodovat se svými zákazníky uceleným způsobem a urychlit tak celý cyklus od objednávky k platbě. V případě řešení OneTime EDI je pro dodržení souladu nutné pouze to, aby se dodavatelé jednoduše připojili do sítě, jež může sloužit jako přímý odkaz na ERP systém dodavatele, nebo u malých dodavatelů pak na jednoduché webové rozhraní.
Aby dodavatelé plně využili výhod této nové „inteligentní“ technologie B2B, mohou si vytvořit své vlastní elektronické obchodní centrum, prostřednictvím něhož budou obchodovat se všemi svými zákazníky, bez ohledu na početné protokoly a technologie používané v potravinářském průmyslu. „Inteligence“ technologie v centrálním počítači slaďuje formát každé zprávy předávané do požadavků jednotlivých systémů zákazníka. Dodavatelé s vlastním centrálním počítačem mohou svůj dodavatelský řetězec řídit zcela sami, protože nastavují pravidla, jimiž se elektronické obchodování řídí, takže lze nastavit předem definovaná pole a zajistit tak splnění daného požadavku, např. aby minimální objednané množství, ceny a termíny dodání odpovídaly sjednaným podmínkám. Je-li některý z parametrů v nesouladu, lze zaslat upozornění, což napomáhá rychlé nápravě problémů a předchází nedostatečným dodávkám, které by mohly vést ke zklamání ze strany zákazníka. Důležité také je, že automatizovaná fakturace a ověřování objednávek urychlují provádění plateb. Dodavatelé do maloobchodních prodejen potravin mají možnost využít B2B technologii EDI ve svůj prospěch, snížit náklady na informační technologie a na administrativu a zvýšit efektivitu dodavatelského řetězce u všech svých zákazníků. Maloobchodní prodejci v potravinářském průmyslu zjistili výhody outsourcingu EDI, takže myšlení dodavatelů by se mělo nejspíš ubírat stejným směrem.
Inteligentní síť
Účelem je nalézt jednoduchý způsob, jak mohou malí dodavatelé zapadnout do dodavatelských řetězců velkých supermarketů. To znamená zajistit, aby mohly být informace sdíleny dodavatelem, nákupním oddělením maloobchodního prodejce, obchodem, a co je nejdůležitější, aby systém stranou sjednocoval jednotlivé objednávky. Používáním inteligentní elektronické obchodní sítě, umožňující výměnu údajů o dodavatelském řetězci pomocí jednoduchého webového rozhraní, se mohou malí místní dodavatelé začlenit do dodavatelského řetězce velkého maloobchodního prodejce. Objednávky lze u malých dodavatelů zadávat koordinovaným a kontrolovaným způsobem prostřednictvím centrálního nákupního postupu. Dodavatelé mohou portál používat ke vkládání údajů o produktu a informování konsolidátora o jednotlivých objednávkách. Lze vytvářet rozšířené údaje o dodávce (ASN) a zasílat je do obchodu prodejce spolu s plánovanými konsolidovanými dodávkami.
Inteligentní elektronická obchodní síť může nabídnout více než jen pouhé odesílání zpráv. Může řídit objednávky a logistiku ze stejného rozhraní, koordinovat shromažďování objednávek od několika dodavatelů do konsolidačního centra. Co se týká maloobchodních prodejců, tak ti si objednávají produkty a dopravní prostředky pro jejich převoz do obchodu, což představuje významnou výhodu oproti tradičním systémům EDI. Navíc se jedná o automatizovaný proces, odstraňující vyšší náklady při zadávání objednávek menšího množství zboží.
Webové rozhraní je uzpůsobeno potřebám místních dodavatelů. Umožňuje jim vkládat požadované údaje o produktech, např. jejich popisy, informace o balení, rozměry, hmotnost a míry. To následně usnadňuje bezproblémovou přepravu zboží prostřednictvím dodavatelského řetězce, od dodavatele do obchodu, a napomáhá maloobchodní prodejně s efektivním řízením informací o produktech. Celkově se tedy jedná o jednodušší a efektivnější mechanismus přenosu dat pro malého místního dodavatele, než je mechanismus, který nabízí jiné systémy pro synchronizaci dat.
Další velkou výhodou je flexibilita, kterou inteligentní platforma maloobchodnímu prodejci nabízí. Většina maloobchodních prodejců v potravinářském průmyslu si žádá schopnost rychle jednotlivé dodavatele akceptovat či odmítat, což jde ruku v ruce se sezonním charakterem produkce. Jakmile je platforma integrována do back-end systémů maloobchodního prodejce, webové rozhraní umožní rychlé on-line přidání nových dodavatelů, takže je možné efektivně během sezony přidávat nové a čerstvé produkty. Co se týká sezonní produkce, tak pro konzumenta je nejdůležitější čerstvost. Používání inteligentní elektronické obchodní sítě nabízí maloobchodním prodejcům možnost poskytovat zákazníkům lepší služby, a to prostřednictvím rychlého a efektivnějšího dodavatelského řetězce pro místní produkty. Dodávání místní produkce přímo do obchodu zajišťuje její čerstvost, což je přesně to, co si konzument žádá.
Připraveno podle Supply Chain Europe
***
Čerstvý přístup k lokálnímu Sourcingu
David Grosvenor, výkonný ředitel, WeSupply
Trh s místně vyprodukovanými potravinami je rychle expandujícím sektorem. Porozumět tomu, proč tento trh zaznamenává tak rychlý růst, je přitom snadné – zákazníci mají místní produkty za kvalitní a čerstvé, dodané drobnými podnikateli, např. místními farmami, což je vnímáno jako zdraví prospěšné, ekologické a etické. Přední maloobchodní prodejci v potravinářství tuto zvyšující se poptávku po místních produktech také zaznamenali a jsou připraveni na ni reagovat. Supermarkety se však potýkají s velkým problémem se zásobováním svých obchodů místní produkcí. Problémem je, že jejich dodavatelské řetězce jsou přizpůsobeny na dodávky na národní a mezinárodní úrovni a dodávání produktů do obchodů přes centralizovanou distribuční síť. Proto jsou jejich systémy a procesy nastaveny na velké dodavatele, pracující s velkými objemy produktů. Další překážky jsou pak na straně dodavatele. Většinu lokálních dodavatelů představují malé až středně velké podniky, a proto nedisponují infrastrukturou dodavatelského řetězce, která je nutným mezičlánkem k velkým obchodníkům s potravinami, a to jak z pohledu IT, tak z hlediska logistiky. U malých dodavatelů je také nepravděpodobné, že by měli najaté firmy obstarávající logistické záležitosti, a jsou tak odkázáni na celostátní přepravce, využívající centralizovaný systém. aby byla místní produkce efektivní, musí být dodávána přímo do obchodů. Produkci není možné přepravovat prostřednictvím celostátní nebo i regionální distribuční sítě, protože by byla na cestě do obchodu zbytečně dlouho. Dodávka přímo do obchodu však má svá vlastní logistická úskalí, jelikož maloobchodní prodejci nejsou přizpůsobeni na přijímání malých dodávek do obchodu od velkého počtu místních dodavatelů. Existuje však příležitost dodávky od několika místních dodavatelů zkoordinovat do místního obchodu, sjednotit jednotlivé náklady do zvládnutelných dodávek prostřednictvím místní logistické firmy nebo velkého dodavatele.
Zdroj: Časopis Logistika, příloha Logistika a doprava v obchodu