Pro většinu našich sousedů jsou již kolky minulostí a podnikatelé či soukromé osoby ho mohou [...]
250 milionů faktur si mezi sebou vymění české firmy za rok. Elektronickou cestou jich v současnosti putuje jen pět procent.
Zrovnoprávnění elektronické a papírové fakturace ušetří jen letos
českým firmám a úřadům půl miliardy korun. V roce 2018 by úspora měla
dosáhnout až 23 miliard.
Na první pohled novela zákona č. 235/2004 Sb. nijak nevybočuje z řady
jiných legislativních novinek. Dokonce ani slovní popis normy – novela
zákona o DPH – nenaznačuje, že by měla českým firmám, podnikatelům i
úředníkům přinést tolik očekávanou úlevu: zrovnoprávnění elektronických
faktur s klasickými papírovými. Od začátku letošního roku není nutné
e-faktury posílat s elektronickým podpisem nebo přes systémy
elektronického přenosu dat (EDI), pokud mají stejné náležitosti jako
jejich papíroví „sourozenci“. To vše navíc bez nezbytnosti tisknout
faktury (uložené nejčastěji ve formátu PDF) kvůli archivaci či daňové
kontrole. Uživatel jen musí zajistit, že i za několik let bude možné
dokument přečíst v běžně dostupných programech.
Miliardové úspory
Nejenže se tímto krokem česká legislativa srovnala s normami EU,
především však zákonodárci otevřeli cestu k obřím úsporám, které by jen
na papíru a náplních do tiskáren měly dosáhnout zhruba půl miliardy
korun. To je statistický odhad pro rok 2013, predikce ve střednědobém
horizontu naznačují ještě zásadnější úspory: v roce 2018 by se díky
e-fakturaci mělo ušetřit až 23 miliard korun.
Úředníci Evropské komise dokonce odhadují, že při plnohodnotném
zavedení elektronické fakturace mohou dosáhnout úspory v rámci celé Unie
až 240 miliard eur, tedy asi šest tisíc miliard korun. Podpořit by to
měla i iniciativa Evropského parlamentu, která si klade za cíl plošné
uzákonění povinné elektronické fakturace u všech veřejných zakázek v
zemích EU do roku 2016.
Jakkoliv se zdají úřednické odhady až nadpozemsky nereálné, faktem
je, že e-fakturace skýtá prostor k šetření. Například odhady společnosti
CCV Informační systémy hovoří o tom, že v České republice se mezi
firmami ročně vymění přibližně 250 milionů faktur, přičemž elektronickou
cestou jich putuje necelá dvacetina, tedy asi pět procent. „A i z té
malé hrstky zůstává většina potenciálu nevyužita. Podle průzkumu si
totiž 82 procent firem elektronicky přijatou fakturu vytiskne a dále ji
uchovává pouze v listinné podobě. Každá pátá společnost dokonce fakturu
doručenou ve formátu PDF tiskne opakovaně,“ vypočítává Petr Ondrášek,
ředitel pro strategický rozvoj CCV Informační systémy, s tím, že jen v
automobilovém průmyslu a u rychloobrátkového zboží je více firem, které
se vydaly na cestu výměny strukturovaných dat (EDI) než těch, jež
využívají klasické formy fakturace.
Až zmizí papíry
Pavel Mareš, ředitel společnosti TD-IS, upozorňuje, že nárůst nebude
přinejmenším v letošním roce tak dramatický, neboť funkcionalita
zpracování elektronických faktur je součástí téměř každého účetního
systému pro menší firmy. „Vzestup je těžké odhadovat, záleží na
velikosti organizace a interních procesech. Nicméně si myslím, že během
tří let bychom se měli dostat nad 50 procent podílu e-fakturace,“ říká
Mareš.
Miroslav Čejka, vedoucí odboru spisové služby ve společnosti Gordic,
předpokládá výrazný nárůst digitální formy faktur u orgánů státní správy
a samosprávy, neboť podle jeho názoru již mnoho firem fakturuje
elektronicky. „Můj odhad podílu e-formy je v rozmezí od 15 do 25
procent,“ předpokládá. Výkonný ředitel Software602 Jan Petr dokonce
predikuje, že papíry by mohly z mezipodnikové fakturace zcela zmizet do
tří let. „Jak velký posun nastane ještě letos, je těžké odhadnout, neboť
některé menší firmy budou změnu odkládat,“ říká Petr.
Je zřejmé, že dodavatelům softwaru pro správu elektronických
dokumentů začíná období zvýšené poptávky po jejich řešeních, nicméně
Pavel Hartmann, ředitel pro obchod a rozvoj společnosti Océ Česká
republika, upozorňuje, že nárůst zakázek nebude dramatický. „Neřekl
bych, že jediný dokumentový druh, v tomto případě účetní doklad typu
faktura, může způsobit zásadní změny. Snažíme se na zpracování a správu
dokumentů nahlížet skutečně komplexně, jako na spektrum sekundárních,
ale důležitých procesů firmy,“ soudí Hartmann a dodává: „Dovolím si
tvrdit, že nárůst e-fakturace nebude v letošním roce vyšší než tři
procenta, přičemž v horizontu tří let by se mohlo odehrát něco
významnějšího, v rozsahu do 15 procent.“
Článek byl na základě svolení převzat z časopisu CIO BusinessWorld. Jeho autorem je šéfredaktor Ondřej Hergesell.
Problematice tisku a správě
elektronických dokumentů se bude věnovat i připravované číslo 10/2013 tištěného vydání, které si můžete již nyní s předstihem objednat.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?