Pro většinu našich sousedů jsou již kolky minulostí a podnikatelé či soukromé osoby ho mohou [...]
České a slovenské odborné nakladatelství (ČON) po 2 letech opět vydalo Ročenku českého a slovenského obchodu, která obsahuje analytické informace o vývoji maloobchodního trhu v České a Slovenské republice i o postavení jednotlivých „hráčů“ na trhu.
Do projektu jsou opět zapojeny renomované společnosti zabývající se výzkumem trhu. Za Českou republiku je to již tradičně INCOMA GfK, data ze Slovenska zpracovala agentura TERNO Bratislava.Obsahovou novinkou je tematické zaměření výlučně na oblast obchodu.
Všichni obchodníci se bez výjimky museli potýkat s dopady krize na nákupní chování zákazníků. Koncentrace na straně obchodu pokročila a v letošním vydání již nesetkáte s někdejšími stálicemi v žebříčku TOP obchodníků, jímž byl například řetězec Plus Discount – jeho obrat a prodejny jsou již započítány společnostem Penny Market a Rewe, které jej převzaly. Celkovou míru koncentrace trhu však můžeme označit spíše za stagnující.
Celkovou míru koncentrace trhu můžeme označit spíše za stagnující. Tržní podíl desítky nejsilnějších obchodníků zůstává na úrovni roku 2008, a to na úrovni 64 %. Jejich podíl na tržbách TOP 50 dokonce mírně poklesl. Vývoj obratů jako celku lze až na výjimky charakterizovat jako stagnující.
Zákazník se v důsledku krize a obecné nejistoty z vývoje ekonomické situace začal chovat racionálně. Nákupy začal omezovat na to, co opravdu potřebuje, chce kvalitu za co nejnižší cenu, a proto se zaměřil na nákupy zboží v promočních akcích.
Zřejmé je pak pokračování trendu posilování pozic specializovaných nepotravinářských obchodníků, které se tlačí do padesátky největších obchodníků. V tomto směru se daří zejména řetězcům se sportovním sortimentem. V Ročence tak lze letos poprvé najít například Hervis nebo Sportisimo.
Ročenku je možno objednat na www.mobchod.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?