Pro většinu našich sousedů jsou již kolky minulostí a podnikatelé či soukromé osoby ho mohou [...]
Řada podniků využívá pro své fungování více samostatných informačních systémů místo jednoho integrovaného. Jedná se například o systémy pro řízení výroby, logistiku, distribuci, správu majetku, prodej, fakturaci, účetnictví, personalistiku atd. I zde, stejně jako v oblasti EDI B2B komunikace, je nanejvýš vhodné zabezpečit vzájemnou automatizovanou výměnu informací. Jak si při ní vedly v loňském roce tuzemské firmy, zveřejnil na příkladu objednávek Český statistický úřad.
V České republice v lednu 2011 používalo automatizované sdílení dat o zadaných nebo přijatých objednávkách v rámci svých vnitropodnikových informačních systémů 47 % podniků – v lednu 2010 to bylo 44 % a před pěti lety 30 % podniků. Míra provázanosti a automatického sdílení dat mezi různými informačními systémy téhož podniku je přímo závislá na velikosti a odvětví sledovaných podniků.
Automatizované sdílení informací o přijatých objednávkách elektronickou cestou s ostatními informačními systémy používalo v lednu 2011 v České republice v průměru 46 % podniků (ale 83 % velkých a 67 % středních). Nejčastěji byly tyto informace o přijatých objednávkách současně dostupné, stejně jako v minulých letech, pro potřeby účetnictví včetně fakturačního a platebního systému (40 %), s odstupem pak pro informační systémy určené pro řízení skladových zásob (32 %), řízení produkce (28 %) a logistiku (27 %).
Automatizované sdílení informací o zadaných (vystavených) objednávkách používalo ve stejné době téměř 42 % podniků. Podniky sdílely tato data opět nejčastěji pro potřeby účetnictví (38 %). Pro řízení zásobování sdílelo data dle výsledků šetření asi 31 % podniků.
Jestliže softwarovou aplikaci ERP pro sdílení informací mezi různými funkčními oblastmi podniku používalo v lednu 2011 v České republice v průměru 25 % podniků (téměř 80 % velkých, polovina středních a 18 % malých podniků) tak CRM pro práci s informacemi o zákaznících pouze 18 % podniků. Jak u ERP, tak i u CRM došlo meziročně k poměrně významnému nárůstu o 4 resp. 3 procentní body.
Zdroj: ČSÚ
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?