Zbavte se ve své kanceláři stohů papírů. Archivujte své dokumenty elektronicky a v souladu s [...]
Asi každá společnost řeší nějakou míru neefektivity v různých oblastech provozu a s tím i spojené procesní chyby. Ty přidávají zaměstnancům dodatečnou práci, dublují činnosti a způsobují chybovost. Některé firmy ani takovou neefektivitu nevnímají. Přitom špatně nastavené firemní procesy ovlivňují negativně rozpočet společnosti, stojí firmy až desetitisíce měsíčně. Zavedení EDI či jiných on-line nástrojů dokáže chyby relativně snadno odstranit. Cítíte varovné signály i ve vaší firmě?
Odběratel vytvoří objednávku, dodavatel připraví zboží a pošle ho společně s dodacím listem a fakturou. Typický objednávkový proces, který se denně opakuje v tisícovkách firem. A denně se opakuje také chybné objednání, ztráta nebo poškození zboží při přepravě a další objektivní okolnosti, které v důsledku vedou často až k dobropisování zboží, které žádná účtárna rozhodně v lásce nemá.
Zavedení EDI (elektronické výměny dat), celý proces zrychlí a zpřehlední. Odběratel vytvoří objednávku, dodavatel ji přijme a obratem zasílá avízo o dodání. Odběratel po přijetí zboží posílá příjemku a dodavatel teprve nyní vystavuje fakturu, kterou si ještě před zaúčtováním nechá schválit. Veškerá komunikace probíhá elektronicky, pomocí strukturovaných EDI zpráv, a můžete ji z velké části automatizovat. Obě strany mají celý proces pod kontrolou a kdykoliv hrozí chyba, včas ji odhalíte a vyřešíte.
Odběrateli přijedou kamiony se zbožím, ale protože není na příjem připravený, naskladnění zboží trvá neúměrně dlouho. Auta stojí, řidiči čekají, skladníci nestíhají. Pokud s dodavatelem komunikujete pomocí EDI, pošle vám ještě před fyzickým dodáním zboží avízo. Předem tak víte, kdy vám co přijde, a na příjem se připravíte. Jestliže ve skladu používáte čtečky čárových kódů, zboží po příjezdu jenom načtete a ihned se vám propíše do systému. Naskladnění ještě urychlíte, pokud použijete SSCC kódy, protože pak nenačítáte jednotlivé krabice, ale rovnou celé palety.
Firmy, které každý účetní doklad tisknou a následně archivují v šanonech, platí peníze za papír, tisk a pronájem skladu k archivaci. Kdykoliv pak fakturantka nebo účetní zpětně dohledává některý doklad, trvá jí to dlouho. Doklady si dnes můžete vyměňovat čistě elektronicky, například e-mailem nebo ještě lépe pomocí EDI. A k archivaci už stačí pouze důvěryhodný elektronický archiv.
Faktury posílané poštou nebo e-mailem je možné zfalšovat, případně vám kdokoliv pošle neoprávněnou či smyšlenou fakturu..
Celý článek si můžete přečíst na stránkách grit.cz – Chyby ve firemních procesech? Sledujte varovné signály.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?