Existence správných kmenových dat v informačních systémech všech komunikujících obchodních partnerů ještě před uskutečněním samotných obchodních transakcí je důležitým předpokladem pro úspěšnou a bezproblémovou elektronickou výměnu dat, takový je hlavní výsledek průzkumu mezi uživateli systému GS1 v České republice. Ten dále přinesl zjištění, že penetrace standardu EANCOM dosahuje aktuálně 64 %, průměrná doba implementace EDI komunikace činí nejčasněji jeden měsíc a nejvíce rozšířenými typy zpráv jsou elektronická objednávka ORDERS a elektronická faktura INVOIC. Srovnává přitom údaje získané v letech 2008 a 2011.
Efektivita EDI komunikace a kvalita dat
Po několikaleté praxi s využíváním standardu pro elektronickou komunikaci GS1 EANCOM® je komunita uživatelů v ČR vystavena praktickým důsledkům implementace zpráv EDI bez předcházející automatické a průběžné synchronizace kmenových dat. Kmenovými daty se rozumí základní údaje o produktech (např. název produktu, GTIN, rozměry, hmotnost) a firmách (např. kontaktní údaje, GLN). V důsledku tohoto stavu jsou přínosy EDI komunikace, spočívající především ve snižování pracovní zátěže v oblasti zákaznického servisu, značně omezeny.
Dalším krokem ke zvyšování efektivity EDI by proto měla být implementace takových řešení, které kvalitní a rychlou synchronizaci kmenových dat v oblasti maloobchodu a logistiky zabezpečí. Sem patří například
GS1Datapool.cz či nově uvedený
ORION eKatalog.
Chybovost při zpracování EDI dokladů
Korekcí chybných EDI dokladů, které tvoří v průměru 3,2 % (oproti hodnotě 7,5 % za rok 2008) všech dokladů přenesených elektronickou cestou, stráví pracovníci pověření touto činností v průměru 94 hodin za rok (oproti stavu 176 hodin v roce 2008). Naprostá většina respondentů uvedla, že nejčastějším problémem v dokladech je chybná identifikace produktů pomocí GTIN. Značný počet obchodních partnerů také uvádí, že se např. v EDI objednávkách velmi často vyskytují problémy z hlediska množství nebo počtu objednaných kusů daného produktu. Tento výčet závěrů z provedeného průzkumu vcelku jednoznačně vede k zamyšlení nad problematikou kvality dat.
Penetrace standardní EDI komunikace mezi uživateli
Přestože se komunikace prostřednictvím GS1 EANCOM® v ČR rozšířila až po roce 1998, dosahuje její penetrace ve sledovaném segmentu trhu poměrně významného rozsahu, a to 64 %. Důvodem pro nevyužívání standardu GS1 EANCOM® je v hlavní míře neakceptace standardu partnery z oboru. Tato situace převládá ve zdravotnictví, prvovýrobě komponent či částí pro další výrobu a v malé míře též v logistice. Netýká se konečných dodávek do maloobchodních řetězců a jejich klasického POS.
Zavádění nových zákazníků
Zavádění nových zákazníků v rámci standardní EDI komunikace představuje pro každého obchodního partnera různý objem činností, které souvisejí s úpravami nebo nastavením interního informačního systému tak, aby byl obchodní partner schopen přijímat daný standardní elektronický doklad. 12 % partnerů je v současnosti schopno tuto implementaci provést do týdne, oproti 32 % uváděným v roce 2008. 72 % respondentů uvedlo jako reálný čas zavedení EDI komunikace do jednoho měsíce (82 % v roce 2008). Zhruba 8 % obchodních partnerů naopak potřebuje k uskutečnění implementace minimálně dva měsíce.
Prodloužení doby implementace zavádění svědčí o rozšíření povědomí o EDI komunikaci a vzrůstu jejího významu. EDI komunikace v roce 2008 se nasazovala zpravidla jako paralelní k existující papírové komunikaci. Proto třetina respondentů zavedla EDI komunikaci a následně v rámci rutinního provozu ji teprve ladila. Nyní implementace trvá sice v průměru o 20 % času déle, ale po jejím ukončení je jediným a důvěryhodným zdrojem standardních obchodních dokumentů v rámci mezipodnikové komunikace.
Míru variability
Průměrný počet partnerů, připadajících na jednu zákaznickou variantu nejrozšířenější zprávy ORDERS, elektronická objednávka, je 4,74 (v roce 2008 byla platná hodnota 2,51). U zprávy INVOIC, elektronická faktura, je tento počet 4,31 (1,80 v roce 2008), u zprávy DESADV, elektronický dodací list, 2,35 (1,24 v roce 2008) a konečně u RECADV, elektronické příjemky, tato hodnota činí 1,35 (v roce 2008 nesledováno). Přitom platí, že čím vyšší je průměrný počet partnerů připadajících na jednu zákaznickou variantu, tím je EDI komunikace pro daného partnera efektivnější.
Prakticky dvojnásobný nárůst využívání zprávy ORDERS a téměř vyrovnání počtu zpráv INVOIC na toto množství svědčí o soustředěném tlaku maloobchodních řetězců na dodavatele. V závěsu je četnost využívání zprávy DESADV, a též již ve značné frekvenci zasílaná zpráva RECADV.
Atraktivita zpráv
Dalším kvalitativním ukazatelem standardní EDI komunikace je nasazení a aktivní využívání dalších typů zpráv, kromě již rozšířených zpráv ORDERS a INVOIC. Většina respondentů odpověděla, že pro komunikaci se svými obchodními partnery využívá také některé další zprávy. Zejména se jednalo o obchodní námitku COMDIS a potvrzení APERAK, související s již rutinním nasazením zprávy INVOIC.
Celou studii si můžete prohlédnout v
tomto odkazu.
Zdroj: GS1 Czech republic