Zbavte se ve své kanceláři stohů papírů. Archivujte své dokumenty elektronicky a v souladu s [...]
Samoobslužné pokladny jsou skvělým nástrojem, jak lépe dodržovat hygienická opatření – i proto se jejich poptávka v posledních dvou letech zvýšila. Kromě bezkontaktního placení ale také snižují potřebu lidské pracovní síly, a jsou tak pro obchodníky skvělým prostředkem, jak ušetřit mnoho času i peněz. Mají tedy klasické pokladny stále smysl?
Ve vývoji pokladen dnes hraje hlavní roli dostupný hardware ruku v ruce se softwarem či mobilními aplikacemi, kde rozvoj za posledních několik let nabral na obrátkách. „Dnes velice záleží, jak sofistikovaný pokladní systém obchodník má, případně jak jej flexibilně dokáže přizpůsobit aktuálním potřebám. V přeneseném slova smyslu tedy záleží, jak dobrého má poskytovatele pokladního systému. Pokud dokáže jít s dobou a v relativně krátkém čase dovyvinout pokladní systém podle aktuálních trendů nebo potřeb obchodníka, je to nejlepší cesta k digitalizaci jeho obchodu,“ vysvětluje Robert Klíma, Key Account Manager ve společnosti Novum Global.
Zprovoznění platebního terminálu, napojení na e-shop, na věrnostní mobilní aplikaci, na aplikaci ulehčující práci obsluze nebo propojení s dodavateli přes EDI, to vše jsou kroky, kterými obchodník jeho obchod digitalizuje. A to vše by měl umět poskytnout stávající poskytovatel pokladního systému. Je třeba si uvědomit, že pokladní systém je jakýmsi základem prodejny, na který je možné modulárně připojovat další funkcionality.
Na poptávce po nových pokladnách se velkou měrou projevila pandemická situace. Dodržování nařízení vlády a strach z možné nákazy zvedl poptávku po samoobslužných pokladnách, u kterých je kontakt s personálem minimální. Nicméně je nutné připomenout, že právě tyto okolnosti posunuly veškerou automatizaci procesů, které jsou schopny šetřit nebo zcela nahradit lidskou pracovní sílu, a ukazuje se, že tento trend bude s pokračovat. K masivnímu nasazení dochází například na Ukrajině, odkud prodavačky odešly za lepším výdělkem.
O nasazení samoobslužných pokladen uvažovali prakticky všichni obchodníci a nyní je možné očekávat, že se brzy objeví i v různých jiných typech prodejen, než jsme byli doposud zvyklí. U nás je zatím testuje třeba drogistický řetězec Rossmann. „Rozmach samoobslužných pokladen je již v plném proudu. Už nyní jsou vidět samoobslužné pokladny ve většině velkých supermarketů a následovat budou i menší obchody. A nejen to, vývoj se nezastaví na samoobslužných pokladnách. Už dnes vidíme pronikání umělé inteligence, Big Data a dalších technologií do našich obchodů," popisuje Robert Klíma.
Podle některých výrobců bychom se s pokladnami vybavenými umělou inteligencí a kamerovým systémem měli na českém trhu setkat již letos. Měly by vyřešit několik zásadních problémů, které zdržují jak nakupující, tak personál prodejny. Sofistikovaný software by měl rozpoznat věk zákazníka, čímž by odpadla nutnost přivolat prodavače, který v současnosti musí například u alkoholu ověřovat věk nakupujícího.
Velkým problémem pro zákazníky bývá také nutnost vybrat druh pečiva, ovoce či zeleniny, což by nový systém měl již také umět. S počtem pečiva si ale zatím zcela stoprocentně neporadí. U ověřování věku zatím není ani zcela jasná legislativní otázka, protože ani propracovaný software nemůže zaručit, že dokáže stoprocentně správně vyhodnotit, zda je nakupující osoba skutečně plnoletá, nebo jen vykazuje rysy plnoletosti. Vizáž člověka nemusí vždy odpovídat jeho věku nehledě na skutečnost, kdyby stále platila povinnost nosit ve vnitřních prostorech roušky a respirátory.
Jak už bylo zmíněno, díky kamerám umí současné váhy rozpoznat, co zrovna váží, odkud je jen krůček ke zcela autonomním bezobslužným prodejnám. „Už to není záležitost jen průkopníků, jako je třeba Amazon GO. Podobné koncepty, kde už nejsou žádné pokladny a zákazník prostě jen přijde do prodejny, nabere si zboží a odchází, přičemž se mu z účtu odečte částka za zboží, které si v prodejně vzal, se začínají objevovat v různých modifikacích po celém světě.
Tento systém kombinuje mnoho technologií a umožňuje zákazníkům nakupovat téměř bez přítomnosti zaměstnanců. Dokáže tak detekovat jakýkoliv pohyb zboží. Zákazník už nemusí zboží nikde skenovat, pouze vyjde z obchodu a systém mu automaticky strhne peníze z Amazon účtu,“ popisuje Robert Klíma. Dvě velmi podobné prodejny můžeme již velmi brzy očekávat také v České republice, kde je jako pilotní projekty spustí skupina COOP.
V únoru začne fungovat první bezobslužná prodejna ve Strakonicích, další by měla následovat v Kaplicích. V tomto případě se jedná o zcela novou náplň slova bezobslužný. Přes den budou prodejny fungovat jako jakákoliv jiná prodejna, po zavírací době se změní v bezobslužnou. Nakupující se do ní dostane po ověření skrze bankovní identitu – prokáže se platební kartou a zároveň musí mít nainstalovanou speciální mobilní aplikaci v telefonu. Pak si nakoupí a zboží zaplatí u samoobslužné pokladny a účtenka mu otevře dveře pro východ.
Právě bankovní identita by měla umožnit nákup také alkoholu, protože obchodník bude znát zároveň také věk nakupujícího. Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod, nicméně uzavřené budou pulty s lahůdkami a uzeninami. Tento problém je ale možné vyřešit rozšířenou nabídku baleného zboží. Prodejny tak budou fungovat 24 hodin 7 dní v týdnu. To představuje velký přínos zejména pro spotřebitele, kteří nepracují přímo v místě bydliště, ale vracejí se domů v době, kdy již nefunguje standardní otevírací doba.
Tyto obchody se velice osvědčily ve Skandinávii, kde běžně fungují a odkud COOP koncept přebral. „Jsme samozřejmě zvědaví, jak novinku přijmou čeští zákazníci. Doba se mění a stejné je to s potřebami zákazníků. My nechceme, aby se zákazníci museli přizpůsobovat obchodům, ale aby tomu bylo přesně naopak. Konzervativnější zákazníci si budou moci nadále nakupovat tak, jak jsou zvyklí, pro ty vyžadující větší časovou flexibilitu je tu naše nová služba. Technické řešení, které spouštíme v naší první prodejně ve Strakonicích, je připravené přímo na míru českým zákazníkům.
V této souvislosti jsem rád, že jsme se spojili s agenturou Knowinstore, která sleduje maloobchodní trendy a dokáže je i implementovat do reálného provozu. Koncept využívá ověření identity, které je v možnostech českých zákazníků. Lze zvolit několik variant, a to od využití bankovní identity spolu s aplikací obchodníka nebo věrnostní kartou,“ upřesňuje podmínku využívání prodejny Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje sítě COOP. Zároveň je podle jeho slov technická stránka velmi variabilní a je možné ji přizpůsobit různým prodejním prostorám. Není tedy potřeba mít standardizované prodejny. Pokud se toto řešení osvědčí, budou se v automatizované prodejny 7/24 měnit i ostatní obchody této sítě.
Zdroj: retailnews.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?