Logistika je téměř vždy závod s časem. Jakákoli časová úspora ať už technologická nebo procesní je [...]
Co stojí za meziročním dvacetiprocentním nárůstem EDI komunikace? Jak bude vypadat EDI za pár let? Čerstvé novinky v EDI komunikaci, je titulek dvoustránkového rozhovoru s Davidem Reichlem, ředitelem divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy, v novém čísle 6/2014 měsíčníku Logistic News.
Jaké nové typy zpráv se na trhu nejvíce rozvíjí?
U subjektů, které již EDI nějaký čas využívají, se obvykle uzavírá kruh základních zpráv, což jsou po objednávce a faktuře zprávy informující o fyzickém předání zboží, tedy zmíněné avízo dodávky (DESADV) a avízo přijmu (RECADV).
Zejména poslední zmíněná zpráva je velmi atraktivní, neboť omezuje vznik množstevních dobropisů. Zpracování neboli „likvidace“ dobropisů je náročná práce, kde dalším pomocníkem je zpráva RETANN (vratky), jejíž správná implementace dává odběratelům silný nástroj, jak automaticky zpracovávat také opravné daňové doklady týkající se vratek. Přitom nezáleží na tom, zda se jedná o reklamace, vracené zboží z promocí apod.
S ohledem na bankovní služby jsou stále oblíbenější souhrnné platby za více faktur prostřednictvím zprávy REMADV, která dodavatele informuje o tom, které faktury a v jakých částkách byly danou platbou hrazeny.
Kde naopak vidíte na trhu překážky rozvoje?
Při ICT Unii s dalšími partnery připravujeme metodiku nakládání s důvěryhodným elektronickým dokumentem a snažíme se pracovat s legislativci, aby tato oblast byla v souladu s Evropou a oproti současné praxi také srozumitelněji pokryta českým právem.
Překážkou je také adaptabilita na straně podnikových systémů. Další oblastí jsou totiž noví uživatelé EDI z tradičního maloobchodu nebo nových segmentů. Je skvělé, že i pro malé a střední obchodníky je EDI komunikace atraktivní a přináší jim stejné benefity jako velkým hráčům. Vnímáme zde samozřejmě rozdíly v požadavcích na protistrany dané menší tržní silou. Proto vidíme jako velmi perspektivní zprávu potvrzování objednávek (ORDRSP), u které však víme, že na ni není český ani slovenský trh informačních systémů připraven.
Přesto o této zprávě s novými klienty hovoříme a doporučujeme její postupnou implementaci. Víme, že tady je velký počet šikovných domácích producentů a vývojářů, kterým jsme připraveni pomoci tuto zprávu zavést a byť je jasné, že zpráva nezačne být podporována ze dne na den, tak věříme, že při větší poptávce nových hráčů na trhu by se mohlo povést zprávu během dvou až tří let rozšířit.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?