Vaše zboží má úspěch, zákazníci objednávají ve velkém a někteří si píší o rozšíření nabídky. Ať už jste e-shop nebo výrobní firma, postupně zjišťujete, že několik regálů se zásobami a jednoduchá skladová evidence přestávají stačit. Ze skladu se stává komplexní systém, který vyžaduje promyšlené řízení.
Že je čas přejít na pokročilý systém řízení skladu, vám nejčastěji napoví tyto indicie:
Pokud jste si při menších objemech zakázek vystačili s ruční nebo jednoduchou skladovou evidencí v ERP, při růstu objemu obchodů už tato řešení nestačí. Zapisování a přepisování informací navíc skýtají další prostor pro chyby a přehled o dostupném množství zboží se ztrácí. Podrobný rozbor indicií, které napovídají, že byste měli přejít na WMS, najdete v tomto článku.
Pokud svou firmu v některých bodech poznáváte, měli byste se poohlédnout po WMS (informačním systému pro řízení skladu). Přečtěte si více o tom, Co je to WMS.
Warehouse Management System významně zpřehledňuje fungování skladu. To vede ke snížení počtu reklamací a vratek zaviněných záměnou zboží, či zkrácení času, který skladníci potřebují k vychystání objednávky. WMS pomáhá a také snižuje chybovost při příjmu zboží a umožňuje použití různých zaskladňovacích i vyskladňovacích strategií. Výsledkem je zvýšení produktivity skladníků.
WMS k tomu využívá tří základních funkcí:
Skladníci jsou vybavení mobilními terminály napojenými na WMS, které jim určují, jaký úkol mají provést. Nejkratší cestou je navigují ke zboží a pomocí čtečky čárových kódů ověří, zda sáhli po správném kusu.
Jakmile skladník „napípne“ výdej či příjem zboží, stav zásob se v reálném čase aktualizuje v ERP i v e-shopu, což usnadňuje práci obchodu, zákaznické podpoře, marketingu i dalším oddělením.
Pro více informací si stáhněte whitepaper Skladování v cloudu a jeho přínosy
Obliba WMS roste. Dokládají to čísla WMS Software Reportu i data Peerless Research Group, kdy 60 % firem uvedlo, že v letech 2018 a 2019 využívaly WMS a další systémy usnadňující práci ve skladu více než v předchozích letech. K hlavním důvodům patří:
Přesto se některé společnosti přechodu na WMS obávají a řeší sklad „papírově“. Z jakých důvodů jejich strach vyrůst
Historicky patřil skladový software k velmi drahým systémům za statisíce až miliony korun.
I dnes mají některé provozy natolik specifické potřeby, že skladový systém za takové peníze skutečně potřebují. Je jich ale jenom zlomek. Většině firem stačí lehčí systémy, které lze pořídit v tzv. krabicové podobě (k zakoupení je krabice s instalačním CD, DVD či flashdiskem a licencí), nebo jako cloudovou službu.
Tato řešení jsou výrazně levnější a lze je pomocí variabilních modulů přizpůsobovat. U cloudových řešení navíc odpadá vysoká počáteční investice v podobě nákupu serverů a softwaru či platu technika, investice je rozvolněná do měsíčního předplatného. Podle aktuálních potřeb si pak firma průběžně zvyšuje či snižuje počet předplacených licencí, klidně jen na jeden nejvytíženější měsíc v roce.
Mnoho lidí má v práci naučené postupy, které neradi mění. Aby WMS skutečně fungovalo, musí jej skladníci přijmout a používat.
WMS se bude lépe zavádět do firmy, která svým skladníkům vysvětlí a ukáže, jaké výhody nový systém přinese právě jim:
Skladnicí se nemusí obávat ztráty zaměstnání, WMS jim práci nevezme. Významně ale zefektivní procesy a umožní vám ve stejném počtu zaměstnanců odbavit více objednávek.
Další obavy pak vyvolává pocit, že teď není pro zavedení WMS správný čas, že implementace bude příliš zdlouhavá a její přínos malý. Přečtěte si e-book 5 nejčastějších obav z nasazení WMS, který obavy podrobněji rozebírá.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?