Často používané otázky jsou řazeny chronologicky, od nejnovějších po nejstarší. Pokud jste odpověď na svou otázku nenašli, napište nám prosím.
Otázka: Musí pro fungování EDI mít firma pro verifikaci pravosti své identity vyřízený vlastní elektronický podpis?
Odpověď: Obecně pro fungování EDI certifikát (elektronický podpis) mít nemusíte. Elektronický podpis se používá až u bezpapírové fakturace a používá se na zajištění nezaměnitelnosti zpráv, na neodmítnutelnost původu (to je jinými slovy verifikaci pravosti své identity) a na neodmítnutelnost přijetí.
Otázka: Jaké typy zpráv můžeme s obchodními partnery používat? Jaké požadavky partnerů můžeme očekávat?
Odpověď: Obchodní řetězce přistupují k EDI různě a proto se u nich podpora zpráv liší. Některé začaly od jednodušších zpráv (ORDERS), jiné od zpráv, které jim nejvíce šetří práci (INVOIC). Tyto zprávy jsou také obvykle obchodními řetězci vyžadovány jako povinné.
Čím déle však řetězce EDI používají, tím podporují více typů zpráv a tím se požadavky a možnosti postupně srovnávají. Mezi nejčastější zprávy tak v současné době patří již zmíněná objednávka (ORDERS) a faktura (INVOIC). Dále se začíná hodně využívat dodací list (DESADV) a stále častěji se hovoří o zprávě příjemka (RECADV). Mnoho řetězců dodavatelům dále poskytuje stavy skladů (INVRPT).
Aktuální přehled používaných zpráv je k dispozici v zde.
Otázka: Je EDI nákladné na pořízení a provoz?
Odpověď: V případě moderních EDI systémů, poskytovaných formou služeb toto zdaleka neplatí. Při využití EDI formou služby si nemusíte kupovat žádný software ani hardware. Důležitá je také pracnost integrace se stávajícím informačním systémem podniku. U velkých ERP systémů jako SAP, kde kvůli určité unikátnosti implementace samotného ERP bývá nutné individuálně implementovat také modul EDI, pak je zřejmá výhoda dodavatelů EDI služeb ve flexibilitě a schopnosti přizpůsobit se danému systému za zlomek ceny, než kdyby se naopak implementátor celého ERP systému přizpůsoboval pevně dané struktuře poskytovatele EDI. Zde platí totéž, protože poskytovatelé EDI formou služeb si obvykle „vydělají“ tím, že zákazník jejich služby dlouhodobě používá. Nákladová návratnost v tomto případě prakticky předběhne samotnou investici do této technologie.
Poznámka: Pokud naopak používáte některý z menších nebo starších informačních systémů, rovněž nemusíte mít obavy. Praxe ukazuje, že ti nejmenší producenti informačních systémů jsou často schopni díky spolupráci s vhodným EDI poskytovatelem zajistit velmi rychle a často za příjemnou cenu podporu EDI do svých produktů. Stále větší počet výrobců informačních systémů nabízí podporu edi v přídavných modulech. Integrace EDI je tak mnohdy snadnější, než se na počátku zdá.
Otázka: Co je WebEDI?
Odpověď: Označení WebEDI bývá používáno pro internetové portály, na kterých dodavatelé přijímají zprávy od svých odběratelů a kde dodavatelé pořizují doklady pro odběratele. Někdy se také nazývá Lite-EDI. Jedná se o velmi nepřesný a zavádějící název, neboť pokud je funkčnost takového portálu omezena pouze na čtení a pořizování zpráv, nejedná se o EDI. K použití EDI v názvu svádí skutečnost, že tyto portály obvykle provozují třetí strany a systémy bývají napojeny na standardní EDI (VAN) sítě.
Tyto systémy znamenají přínos pro odběratele, který komunikuje plně elektronicky. WebEDI je hodně rozšířeno v automobilovém průmyslu a v dalších průmyslových odvětvích, kdy mezi dodavatelem a odběratelem není velká frekvence dokladů a nepracuje se s tolika položkami. WebEDI dodavatelům nepřináší žádné zásadní výhody.
Poznámka: Jako WebEDI bývají někdy chybně označovány moderní EDI systémy, které jsou nabízeny formou webové služby (ASP služby, založené na technologiích WEB SERVICES apod.). Oproti WebEDI však mají tyto systémy stejnou funkčnost, jako tradiční EDI.
Otázka: Musím mít stejné EDI řešení jako obchodní partner, který po mně EDI komunikaci vyžaduje?
Odpověď: Ne. EDI komunikace využívá mezinárodních standardů a není tedy nutné se vázat na stejné EDI řešení či EDI poskytovatele, jaké používá Váš obchodní partner.
Poznámka: Je však dobré si vybrat takového řešení, které se dokáže přizpůsobit rozvoji vaší společnosti a takového poskytovatele, který dokáže bez dalších příplatků a poplatků zajistit komunikaci s Vašimi perspektivními EDI partnery.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?