• CZ
  • SK

LOG-IN Bratislava: využití EDI na straně logistických operátorů je nižší než u jejich zákazníků

 01. 06. 2011

Bleskový průzkum CCV Informační systémy realizovaný v dubnu 2011 na konferenci LOG-IN v Bratislavě ukázal, že slovenští poskytovatelé logistických služeb (LSP) mají stále značné rezervy ve využívání EDI (elektronické výměny dat). Jsou to právě uživatelé logistických služeb, kteří využívají EDI častěji než jejich poskytovatelé.

Bleskový mobilní průzkum

V rámci logistické konference LOG-IN realizovala společnost CCV Informační systémy mobilní průzkum, kdy vyškolené tazatelky sbíraly odpovědi od účastníků pomocí PDA zařízení. Průzkum lze označit jako bleskový, protože sesbíraná data byla vyhodnocována okamžitě již v průběhu konference, prakticky v reálném čase.

Výsledky průzkumu prezentoval v rámci odpoledního programu Petr Ondrášek, ředitel marketingu CCV Informační systémy, spolu s Lubomírem Miškoľcim, sales managerem slovenské pobočky CCV.  Server EDIzone.cz získal výsledky k dispozici, čímž vznikla příležitost podělit se o zajímavé informace z průzkumu také s širší veřejností.

Celkem bylo dotázáno 63% účastníků konference. Zkoumaný a analyzovaný soubor obsahoval pouze zástupce firem z řad uživatelů a poskytovatelů logistických firem. Celkem se podařilo na konferenci dotázat 52 respondentů z těchto 2 oblastí.

Logistici, obchod a vedení firem

Na straně poskytovatelů logistických firem byli v průzkumu nejčastěji zastoupeni obchodní ředitelé, accounti a obchodní manažeři, celkem tvořili přibližně třetinu všech respondentů. Druhou nejpočetnější skupinou byli logističtí manažeři, kteří dosáhli 30% podílu a zastupují uživatele logistických služeb. Třetí nejpočetnější skupinou pak byl samotný top management, tedy vedení firem, kde se jednalo jak o zástupce uživatelů logistických služeb, tak poskytovatelů. Celkem soubor obsahoval 56% poskytovatelů logistických služeb a 44% uživatelů logistických služeb.

EDI není v logistice neznámou

Drtivá většina dotázaných účastníků konference již někdy slyšela o elektronické výměně dokumentů (EDI).  Pouze 18% respondentů se s tímto pojmem dosud nesetkalo, nutno podotknout, že se jednalo především o zástupce z řad poskytovatelů logistických služeb.

Zákazníci logistických firem využívají EDI častěji než poskytovatelé 

Přestože míra využití EDI překročila u obou skupin hranici 50%, na straně uživatelů logistických služeb je patrná výrazně vyšší penetrace (viz graf níže).  Poskytovatelé logistických služeb, kteří jsou schopni výměny dat ve strukturované podobě automatickou formou se svým zákazníkem, přitom mají v rukávu řadu argumentů, jaké přínosy tento způsob komunikace pro jejich zákazníka bude mít. Oproti skupině logistických operátorů, kteří se svými zákazníky takto komunikovat nemohou, tak získávají významnou konkurenční výhodu, proč si vybrat právě jejich společnost pro zajištění logistických služeb.

Investice do IT porostou, tlak na efektivitu IT řešení zesílí

Přibližně polovina dotázaných firem se shodla, že v následujícím roce dojde v jejich podniku ke zvýšení investic do IT. Třetina respondentů pak uvedla, že investice do IT plánují zachovat ve stejné výši jako letos.  Většina účastníků konference LOG-IN  (92%) zároveň v průzkumu uvedla, že vnímá nízkou prioritu IT v podnicích jako důvod, proč jejich IT řešení nejsou dostatečně efektivní.

Zlepšit či nově zavést v informačním systému podniku by respondenti chtěli především manažerské analýzy a reporting (business intelligence) a řízení vztahů se zákazníky (CRM). Na straně uživatelů logistických služeb patřili mezi dále uváděné oblasti ke zlepšení již zmíněná elektronická výměna dat a elektronická fakturace, což potvrzuje tlak na snižování nákladů pomocí elektronizace firemních procesů.

Cloud computing málo srozumitelný

Odpověď na otázku, zda se již setkali s pojmem „cloud computing“, ukázala, že lidé pohybující se v oblasti logistiky nejsou s tímto pojmem v drtivé většině obeznámeni. „Jde o populární termín z titulních stránek odborných časopisů, ale pouze 13 % dotázaných manažerů tomuto pojmu rozumí. Je tedy patrné, že cloud computing zatím nepřekročil hranice IT oddělení a většina lidí pracujících mimo IT neví, co tento pojem znamená. Spíše jsou jim blízké pro pochopení termíny jako outsourcing řešení či software formou služby, které už svými přínosy považují za výrazně srozumitelnější,“ komentoval výsledky Petr Ondrášek.

Související odkazy:

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?