• CZ
  • SK

Systémy na nový rok připravit!

 12. 01. 2011

Mezi novinkami, které uživatele informačních systémů od nového roku potkávají, je především včasné zapracování všech legislativních změn, a to i v případě, že jejich přijetí je očekáváno až v průběhu roku 2011. Zatímco obecná média se u tématu daní roku 2011 věnují hlavně tomu, jak se zdaní solární elektrárny a stavební spoření, ale informacím pro podnikatele o změnách v oblasti firemních financí se tolik nevěnují.

Pozor na změnu DPH na Slovensku

Kromě oblasti mzdové, což je téměř každoroční folklór, je třeba se v letošním roce zaměřit velice rychle na změny DPH. K 1. lednu 2011 došlo na Slovensku ke změně sazby DPH z 19% na 20%.  Společnosti se slovenskou pobočkou tak budou muset tuto sazbu zohlednit ve svých podnikových systémech.

Jaký dopad má změna DPH pro uživatele EDI?

Faktura, která je zasílaná přes EDI pomocí zprávy INVOIC, obsahuje nejen příslušnou výši DPH, ale také hodnotu sazby DPH. Pokud datový export z podnikového informačního systému obsahuje pouze výši DPH a sazba samotná je doplňována do zprávy např. z EDI softwaru nebo je konstantně vložena v konverzní šabloně, je potřeba upravit sazbu DPH i zde na novou hodnotu.

Pokud by k této úpravě nedošlo, pak by faktura obsahovala správnou výši DPH, ale byla by uvedena špatná sazba. V případě Slovenska by to tedy bylo nyní už neplatných 19%.

Schválena novela o DPH v ČR s účinností od 1. 4. 2011

Na základě změn v předpisech EU v oblasti DPH, které byla Česká republika povinna zapracovat do své legislativy k 1. 1. 2011 vznikla novela zákona o DPH. Jelikož však k jejímu schválení Poslaneckou sněmovnou došlo až 17. 12. 2010 a datum 1. ledna se z hlediska její účinnosti jevilo jako zcela nereálné, byla přijata s účinnosti od 1. 4. 2011. Novela bude ještě projednávána senátem během ledna 2011. Jaké změny se na nás tedy chystají?

Změny nároku odpočtu DPH a formulářů

Změny týkající se DPH jsou také u ručení za daň, kdy plátce, který si udělal odpočet a bude mít podezření, že by jeho dodavatel DPH nezaplatil, může výši DPH zaplatit rovnou na účet správce daně daného dodavatele. Provede se rozdělení platby na dva účty, kdy se bude základ daně hradit dodavateli a DPH správci daně.

„Kromě ručení za daň podle návrhu zákona dochází také k významné změně u nároku na odpočet DPH, neboť nebude realizován na základě zdanitelného plnění, ale teprve až přijde doklad do firmy. Třeba máte-li zdanitelné plnění v dubnu 2011, ale doklad přijde až v květnu, tak nárok na odpočet je až v 5/2011,“ vysvětluje Pavel Kučera, daňový specialista a business konzultant divize CCV Business Solutions.

„Bude také nový vzor daňového přiznání, který bude platný od 1.1.2011, v němž přibudou nové řádky z důvodu zavedení reverse charge u dalších tuzemských transakcí, opravy výše daně za dlužníky v insolvenčním řízení a úpravy výkazu DPH pro služby do EU. Změní se také tuzemský reverse charge, když dodá český plátce českému plátci u prodeje a nákupu odpadu a šrotu. Od 1. 1. 2012 se pak tohle bude týkat i stavebních nebo montážních prací. U těchto případů se musí předložit s daňovým přiznáním výpis evidence pro daňové účely,“ přidává Kučera.

Jaké další změny čekají české podniky?

Prakticky všech, jak ekonomů, tak dodavatelů ekonomických systémů, se také dotkne, že od  1. dubna 2011 se ruší pojem daňový dobropis a daňový vrubopis – místo něho bude používán pojem opravný daňový doklad.

Novinkou je také oprava výše daně za dlužníky v insolvenčním řízení, kdy je možné vystavit opravný doklad a nárokovat zaplacené DPH nazpět, přičemž se musí vystavit opravný doklad s běžnými náležitostmi, plus spisová značka insolvenčního řízení a plus odkaz na příslušné ustanovení zákona o DPH, dle kterého je oprava provedena. „Vznikne opravný doklad jako záporná pohledávka pouze na DPH základ, který se musí vyrušit proti účtu 395. Totéž, ale plusem se udělá v případě uhrazení pohledávky konkursním správcem,“ vysvětluje k tomu Kučera.

Slovensko: registrační podkladny

Na Slovensku pak jde v prvé řadě o již uvedené změny sazeb DPH a další změna je v registračních pokladnách. „Jde o to, že všechny platby „za hotové“ by měly nově projít registrační pokladnou. To ovšem znamená i úhrady faktur a úhrady zálohových faktur. Účinnost této změny byla posunuta na 1.1.2012 pro stávající podnikatele. Pro nové podnikatele, kteří dostanou živnostenský list v roce 2011 již tato změna platí ihned a musí postupovat už dle nového zákona o používání ERP, “ prorokuje Kučera.

Souhrnně změny zákonů
Rozšíření mezinárodních účetních standardů
Přenos povinnosti přiznat DPH na příjemce plnění
Úprava nároku na odpočet DPH u dlouhodobého majetku
Možnost vrácení DPH z nevymahatelné pohledávky od dlužníka v insolvenčním řízení
Změna výpočtu daně z příjmu u pracujících důchodců
Měsíční hlášení o srážce a odvodu záloh na daň na finanční úřad
Minimální doba trvání finančního pronájmu
Dary snižující základ daně
Zaměstnávání osob se zdravotním pojištěním
Vyměření sankcí a pokut
Lhůty pro vyměření a dodání daně
Pořadí platby daňových nedoplatků

Dá se tedy říct, že snad každý podnikatel najde v těchto změnách něco, co se týká jeho informačního systému a potřebuje jeho nezbytné úpravy pro účtování ve shodě se zákonem, a to jak v Čechách, na Moravě, tak na Slovensku.

Jaké problémy s nástupem nové legislativy potkáváte v praxi vy?
(můžete využít diskusi pod článkem)

-onr-

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?