Účinnost evropského nařízení eIDAS se blíží. Je platné a závazné od 1. července 2016. Jaké praktické [...]
Firmy a podnikatelé by měli mít povinnost vést daňové a účetní doklady v elektronické podobě, díky čemuž by se snížily daňové úniky, zvýšila transparentnost veřejných zakázek a odstranila nadměrná byrokracie. Tvrdí to zástupci několika organizací sdružující podnikatele, které k zavedení elektronické podoby účetních výkazů vyzvaly vládu a zákonodárce ke změně legislativy.
"Ročně dojde podle dostupných informací u pohonných hmot, cigaret a alkoholu k daňovým únikům ve výši deseti miliard korun. Nejen že tento 'černý' obchod znamená propad na příjmové stránce rozpočtu a tyto peníze by mohly být využity pro potřeby občanů této země, ale také tento přetrvávající stav narušuje férový obchod, což demotivuje ty, kteří řádně s tímto zbožím obchodují a daně státu platí," stojí ve výzvě, kterou podepsali zástupci Hospodářské komory, Svazu obchodu a cestovního ruchu, ICT Unie a Mezinárodní obchodní komory v ČR.
Elektronická podoba daňových a účetních dokladů podle autorů výzvy například u veřejných zakázek umožní, že je bude moci veřejný zadavatel ve strukturované podobě okamžitě zveřejnit na internetu. "Prostřednictvím veřejných zakázek je ročně vydáváno z veřejných rozpočtů více než 600 miliard korun, tedy více jak polovina veškerých výdajů státu. Veřejnost má právo nejen na informace o průběhu zadání veřejné zakázky, ale také na informace, komu, jaká částka a kdy bude uhrazena z veřejných rozpočtů," míní autoři výzvy.
Vedení účetních záznamů v technické a smíšené formě by mělo být koncipováno tak, aby dokumenty již jednou vystavené v elektronické podobě (pokud jsou podepsané elektronickým podpisem a důvěryhodně archivovány) nemusely být před předložením finančnímu úřadu zbytečně autorizovaně převáděny do listinné podoby anebo naopak doklady v listinné podobě nemusely být převáděny autorizovaně do elektronické podoby.
V současné době již zákon o účetnictví a jeho podzákonné normy umožňují vedení účetnictví v “elektronické“ podobě, ale neřeší důsledně otázku průkaznosti záznamů v elektronické (v řeči zákona technické) formě a jejich rovnoprávnosti s listinnou formou především při kontrole finančního úřadu. V praxi je ze strany finančních úřadů někdy uplatňován princip, že účetní záznamy musí být ke kontrole předloženy jednotně buď v elektronické anebo listinné podobě. "Uplatňování tohoto principu neúměrně zvyšuje byrokratickou zátěž včetně nákladů, které musí účetní jednotka vynaložit. Jsme přesvědčeni, že pokud stát zákonem stanovil, že úkony ve vztahu ke státu je možné činit elektronicky, kde je zaručena rovnoprávnost listinné a elektronické podoby záznamu, pak musí být i v oblasti účetnictví a daňového řízení zaručen stejný princip," uvádí výzva.
zdroj: tisková zpráva ICT Unie, Mezinárodní obchodní komory ČR, Svazu obchodu a cestovního ruchu a Hospodářské komory ČR
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?