Účinnost evropského nařízení eIDAS se blíží. Je platné a závazné od 1. července 2016. Jaké praktické [...]
Je v pořádku přikázat povinně elektronickou fakturaci? Zatímco Švédsko chce zatočit s papírovými bankovkami a mincemi, jeho severský soused Norsko se pro změnu chystá zatočit s papírovými dokumenty. Norská vláda definitivně rozhodla pro přijímání a zasílání faktur dodavatelů pouze v elektronické podobě.
Údaje oficiálního Norského institutu pro zadávání veřejných zakázek ukazují, že orgány veřejné správy ročně přijímají až 11 milionů faktur, z nichž mnohé stále v papírové podobě. Od 1. července 2012 už to však nebude pravda, neboť dle rozhodnutí tamní vlády budou moci norské orgány přijmout a vydat fakturu jen v elektronické podobě.
Již dříve v Norsku padlo rozhodnutí, že faktury budou přijímány v tzv. EHF formátu (Elektronisk Handels Format), který je postaven na subsetu UBL 2.0 (Universal Business Language). Technicky se jedná o XML soubor, tedy formát vhodný pro automatické zpracování na straně příjemce.
Rozhodnutí norské vlády znamená, že miliony elektronických faktur budou nyní odesílány a přijímány elektronicky, pomocí tzv. přístupových bodů (access pointů), do kterých budou mít přístup jak dodavatelé, tak orgány tamní veřejné moci.
Důvodem pro využití access pointů je zjednodušit výměnu elektronických faktur a zároveň zajistit, že vystavitelé i příjemci elektronických faktur budou mít jistotu, že jejich dokumenty byly bezpečně doručeny, přičemž jim umožní využívat jedno jediné místo pro jejich zasílání i příjem. Připojením do jednoho z access pointů může dodavatel nebo nakupující orgán veřejné moci dosáhnout na všechny ostatní dodavatele / orgány veřejné moci.
Zatímco Česká republika hrdě spustila projekt datových schránek, který dopadl neslavně a nastolil de facto monopolní prostředí České pošty pro elektronickou komunikaci s orgány veřejné moci (čemuž odpovídají i fixní a provozní náklady celého projektu), Norsko zvolilo cestu přesně opačnou.
Místo jednoho vládou řízeného access pointu se Norsko rozhodlo, že nabídne soukromému sektoru možnost provozovat služby těchto přístupových bodů pro zasílání a příjem elektronických faktur. S touto nabídkou pak oslovilo norské VAN operátory, konsolidátory a největší výstavce a příjemce faktur.
Základním požadavkem pro schválení access pointu je zajištění komunikace jednotným (standardním) způsobem, k čemuž se využívá infrastruktura převzatá z projektu PEPPOL. PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online) neboli česky Panevropské online zadávání zakázek je projektem Evropské komise, jehož cílem je vyvíjet a implementovat technologické standardy umožňující využít elektronickou komunikaci v obchodu s orgány veřejné moci napříč celou Evropou.
Projekt elektronické fakturace v Norsku je tedy kompatibilní s dalšími iniciativami v EU a využívá jednotného standardu. Navíc bude fungovat s využitím stávajícího tržního prostředí, díky čemuž lze očekávat další významné rozšíření a využití služby. Od 1. července 2012 je tento systém povinný pro elektronickou fakturaci s orgány veřejné moci a také se státními i regionálními zdravotními ústavy.
-kmn-
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?