Pro plnohodnotné využití EDI jsou v České republice (i v okolních zemích) vhodné podmínky, na kterých se podílí zejména tyto skutečnosti:
Tahounem rozšiřování EDI v České republice a na Slovensku byly v minulosti především velké nadnárodní řetězce, které logicky díky obrovskému portfoliu dodavatelů a s tím spojených dokladů generovaly díky EDI nezanedbatelné úspory.
Dodavatelé, kteří byli k EDI často na počátku donuceni obchodní silou jejich velkého zákazníka, však brzy zjistili, že také oni mohou z elektronické výměny dat těžit. A nešlo jen o primární úspory při vystavování a archivaci faktur. Zrychlení a zprůhlednění celého dodavatelsko-odběratelského řetězce jim dokázalo pomoci např. s řízením cash-flow či se zlepšením vztahů s klíčovými zákazníky.
Jaké přínosy má EDI pro odběratele či dodavatele a co může přinést jednotlivým oddělením v malých, středních i velkých společnostech najdete v tabulce níže.
Přínosy | EDI pro dodavatele | EDI pro odběratele |
Nákup |
|
|
Finance |
|
|
IT |
|
|
Obchod |
|
|
Logistiku |
|
|
Ostatní |
|
|
Pokud jste v předchozích odstavcích našli odpověď na to, jaké výhody může EDI komunikace přinést vaší společnosti, bude Vás možná zajímat, jak s EDI začít.
Ponechme stranou zavádění EDI ve velkých odběratelských společnostech (typicky obchodní řetězec), které obchodují se stovkami dodavatelů a musí odesílat a přijímat tisíce dokladů denně. Zde jsou přínosy viditelné na první pohled a EDI je nutností. Většina obchodních řetězců si výhody a přínosy uvědomuje a proto EDI již zavedla nebo na implementaci pracuje.
Jaké jsou však motivy pro dodavatele obchodních řetězců, kteří dnes patří mezi nejčastější zájemce o zavádění EDI?
Hlavním a často jediným motivem je snaha vyjít vstříc významnému odběrateli – obchodnímu řetězci.
Nejde o radostné konstatování, ale pro mnoho dodavatelů je toto skutečně jediný důvod, proč o EDI uvažují. V situaci, kdy mnohé řetězce kladou používání EDI jako jednu z podmínek obchodní spolupráce, jiné řetězce volí finanční motivaci apod. je často dodavatel v pozici, kdy si EDI pořídit musí.
Za negativním vnímáním EDI stojí nejčastěji nechuť k novým technologiím a postupům, a předchozí zkušenost s EDI (nabídky a prezentace nákladných EDI systémů, neúspěšný projekt EDI v začátku 90. let, zkušenost pracovníků z předchozích firem apod.).
Dobrou zprávou pro dodavatele je to, že plnohodnotné EDI je dnes již velmi dostupnou záležitostí. Všechny etablované informační systémy již EDI pro dodavatele zvládají a EDI provideři nabízejí měsíční tarify v řádu nízkých stokorun.
Ještě lepší zprávou pak to, že při vhodné implementaci a podmínkách pro využití EDI se dostaví pozitivní přijetí EDI, kdy dodavatel začne vnímat přínosy této formy komunikace.
Snaha o zefektivnění a zkvalitnění a procesů ve firmě. Tedy využít výhod a přínosů EDI.
Tato motivace k EDI přiváděla obvykle jen velké odběratele zboží a služeb. V poslední době se však stále častěji setkáváme s formou tohoto motivu jako s hlavním požadavkem a kritériem při zavádění EDI: "Když už musíme zavést EDI, ať nám alespoň zefektivní a zkvalitní procesy ve firmě."
Toto správné pojetí – spolu s vhodně zvoleným EDI řešením – přináší výhody elektronické výměny dat jak straně odběratelské, tak dodavatelské.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?