EDI dnes již není složité ani provozně nákladné. Stále jsou sice na trhu nákladnější serverová řešení, kdy je nutné investovat do EDI konvertoru (provádí převod formátů zpráv), placeného propojení do datové sítě nebo k VAN operátorovi a do komunikačních programů, nicméně většina zákazníků již využívá dostupný outsourcing.
Moderní EDI řešení je dnes založeno na internetových technologiích. Tyto systémy v optimální variantě plně nahrazují tradiční EDI, neboť podporují jak tradiční EDI (EDIFACT apod.), tak moderní internetové technologie, díky kterým jsou dostupné každému.
Složitost a provozní náročnost nejsou obecnými atributy EDI řešení. Obvykle to platí pro EDI konvertory, které má společnost ve své správě a režii. Pak je vyhrazen pracovník, který je konfiguruje, spravuje a dohlíží na jejich správný chod. V případě požadavků na jakoukoliv změnu se pak kupují šablony, provádí upgrady, aktualizace apod., čímž se provoz prodražuje.
Pro tradiční EDI řešení jsou typické tyto charakteristiky:
Pro řešení poskytované formou služby (SaaS, ASP – application service provider) je typické:
Nejrychlejší a nejlevnější cestou, jak spustit EDI komunikaci je tzv. webEDI, které někteří EDI provideři nabízejí jako jednu ze služeb. Společnost v takovém případě neintegruje EDI do svého podnikového informačního systému, ale využívá pro tvorbu a správu dokladů internetovou aplikaci. Tím je splněn požadavek protistrany, nicméně takovéto řešení ztrácí největší výhodu EDI, tzn. automatické strojové zpracování dokladů. Doklady je tedy stále potřeba přepisovat z/do informačního systému ručně.
Toto řešení je vhodné pro společnosti, které si se svými partnery vyměňují jednotky dokladů měsíčně a automatizace tedy nepřináší úspory dostatečné k ospravedlnění nákladů na plnohodnotné integrované EDI řešení.
Někdy se setkáváme s chybnou implementací EDI, díky které se EDI stává nikoliv pomocníkem, ale přítěží, která komplikuje práci a navíc stojí peníze.
Společnost si např. pod tlakem obchodního řetězce zakoupí nákladný EDI systém, ale neproběhne integrace, sladění procesů a výsledkem může být absurdní situace, kdy obsluha objednávky tiskne z EDI systému a přepisuje do podnikového informačního systému.
Důvody mohou být různé:
V podobných případech doporučujeme provést důkladnou rozvahu a zvážit další kroky. EDI řešení opravdu dokáže přinášet úspory, šetřit práci a zefektivňovat obchodní procesy. Čím dříve provedete potřebné změny, tím více ušetříte a tím dříve vám EDI začne přinášet něco navíc.
Při rozhodování o pořízení EDI řešení se zákazníci často zajímají jen o cenu za přenesenou zprávu, případně za přenesený objem dokumentů. Často se zapomenou informovat o jednotlivých typech poplatků, které jsou s některými řešeními spojeny, nemusí být na první pohled zřejmé a projeví se až při samotné komunikaci nebo při záměru komunikaci rozšířit či upravit. Nezapomeňte se u poskytovatele informovat:
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?