Zejména oblast rychloobrátkového zboží, ale přirozeně nejenom ona, čelí stále intenzivnějšímu tlaku [...]
Pátý ročník odborné konference na téma očekávaného vývoje potravinářského průmyslu v ČR a na Slovensku se konal včera v brněnském hotelu Holiday Inn. Od EDI komunikace až po výzkumy spotřebitelského chování zde referovali přední odborníci. Konferenci organizuje brněnská společnost Konference s. r. o.
Program akce, která tradičně poutá pozornost vrcholných manažerů maloobchodních i výrobních podniků, otevřely příspěvky ministerstva zemědělství, SZIF a SZPI. V průběhu zazněly zkušenosti a názory představitelů potravinářského průmyslu a byly představeny úspěšné strategie výrobců a dodavatelů v potravinářském průmyslu až po novinky v oblasti zlepšování řízení a efektivity dodavatelsko-odběratelského řetězce s využitím informačních technologií.
O trendech ve využití EDI komunikace a rozvoji nových zpráv ve vztahu potravinářů a obchodních řetězců referoval ve své přednášce ředitel divize CCV eBusiness David Reichel. Reichel zmínil skutečnost, že všechny predikce, které prezentoval k nástrojům zlepšení obchodu a logistiky s využitím EDI na stejném místě před pěti lety se naplnily a dnes jsou realitou. EDI komunikace mezi firmami ročně roste tempem okolo 20 %.
"EDI prokazuje, že je nejefektivnějším způsobem výměny dokumentů. Dnes se při rostoucím tlaku na zvyšování hospodárnosti obchodu a logistiky může opřít o vysokou kvalitu a připravenost dodavatelů i odběratelů na strukturovanou elektronickou komunikaci. Dá se proto očekávat mnohem vyšší využití také u hráčů na nezávislém trhu," prohlásil Reichel.
Zmínil také rozvojové oblasti, které pomohou zefektivnit další procesy, konkrétně reakce na objednávky (ORDRSP), nabídky a poptávky (REQOTE a QUOTES), analýzy dat z EDI (např. INVRPT) a samotná kmenová data produktů k zalistování u obchodních partnerů s pomocí řešení elektronického katalogu.
Zazněly také výsledky průzkumu chování spotřebitelů, které letos v prvním čtvrtletí uskutečnila firma KPMG Česká republika. Téměř polovina lidí se při nákupu potravin řídí jejich kvalitou, třetina preferuje cenu. Nejvíce lidem v obchodech chybí čerstvé zboží, jako je ovoce, zelenina či pečivo, vyplývá z výzkumu chování spotřebitelů, řekl na konferenci Očekávaný vývoj potravinářského průmyslu v Brně zástupce KPMG Karel Růžička.
KPMG dělala výzkum podruhé, opakovala jej po roce mezi 1000 respondenty, z nichž 70 procent tvořily ženy, které častěji nakupují základní potraviny. Téměř polovinu vzorku tvořili řadoví zaměstnanci.
Ve srovnání s loňským rokem přibylo lidí, kteří si hlídají zemi původu, jen deseti procentům lidí je původ zcela lhostejný. Zhruba 80 procent spotřebitelů preferuje české potraviny, vyplývá z výzkumu, ač data o dovozu potravin mohou hovořit jinak.
"I nadále většina spotřebitelů chodí nakupovat potraviny do prodejen velkých obchodních řetězců, nicméně toto číslo se zmenšuje. A ukazuje se, že pečivo, ovoce, zeleninu, maso a uzeniny kupují lidé čím dál více ve specializovaných obchodech či na tržištích," uvedl Růžička. Totožný trend vyplynul i z výzkumu spotřebitelského chování, který prezentovala před měsícem Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Z výzkumu KPMG také vyplynulo, že šest z deseti lidí utratí za měsíc za potraviny pro sebe nejvýše 2000 korun, více než 3000 korun vydá jen sedm procent lidí. "Tito lidé nenakupují více, ale vybírají dražší potraviny," interpretoval výsledek Růžička.
Letos poprvé se v dotazníku objevila otázka, zda by lidem vadily uzavřené obchody v den státních svátků a v neděli. Dvěma třetinám by to nevadilo, naopak 13 procentům ano. Zbývajícím by vadily zavřené obchody buď v neděli anebo ve svátek.
-onr-
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?