Zejména oblast rychloobrátkového zboží, ale přirozeně nejenom ona, čelí stále intenzivnějšímu tlaku [...]
E-shopy se během roku potýkají s náhlými nárůsty objednávek například během Vánoc nebo v průběhu Black Friday a musí vyřešit i s tím související starosti typu zvýšené vratky či komunikaci až se stovkami dodavatelů. Velkým pomocníkem se stalo EDI – standardizovaný systém pro elektronickou výměnu objednávek či faktur, které se již osvědčilo v segmentu rychloobrátkového zboží. Pomáhá zejména ve zrychlení naskladňování zboží, umožňuje jednodušší výměnu obchodních dokumentů a šetří náklady na lidskou práci.
Obrat české e-commerce roste už několik let o cca 15 % ročně. Pandemie covidu pak tento trend ještě urychlila. E-shopy proto v současné době čelí mnohým výzvám. Mimo jiných například:
Pokud e-shopy své procesy automatizují, lépe tyto situace zvládnou – ustojí špičky, zrychlí dodání zboží a ušetří provozní náklady (velké e-shopy až ve stovkách tisíc korun měsíčně). Automatizace je nedílnou součástí škálování služeb, zvlášť pokud e-shop pošilhává po zahraniční expanzi.
S růstem obratu totiž e-shopům rostou také náklady, typicky například s administrativou. V tomto je EDI cenným spojencem, protože velkou část práce spojenou s růstem automatizuje. I proto dnes EDI využívají všichni velcí e-shopoví hráči jako například Alza, MALL, Rohlík nebo Pilulka.
EDI pomáhá zejména v komunikace mezi odběratelem (e-shopem) a jeho dodavatelem. Provozovatelé e-shopů si s dodavateli nejčastěji vyměňují:
Díky EDI si tyto doklady vyměňují ve strukturované elektronické formě bez potřeby ručního přepisování do/z informačních systémů. V praxi to vypadá takto:
1. Odběratel připraví v informačním systému objednávku a přes EDI ji odešle. EDI provider okamžitě převede doklad do zprávy ORDERS a předá ho dodavateli, kterému se objednávka automaticky načte do informačního systému. Navíc může dostat e-mailové upozornění nebo notifikaci do mobilu.
Díky EDI má odběratel jistotu, že objednávka byla doručena. Méně práce má i dodavatel, protože objednávku jedním kliknutím načte do svého informačního systému a nemusí ji přepisovat.
2. Jakmile dodavatel objednávku vyřídí a odešle zboží, pošle přes EDI avízo o dodání zboží (DESADV = elektronický dodací list). Odběratel má tak několik hodin na to, aby se na fyzický příjem zboží předem připravil. Data z avíza se mu navíc propíšou do skladového systému, takže skladník při příjmu jen odpípá čtečkou jednotlivé krabice, čímž je zaskladní a hned vidí případné nesrovnalosti. S nadstavbou SSCC skladníkovi dokonce stačí načíst pouze kód na paletě, aniž by ji musel rozbalovat a kontrolovat každý balík. Příjem zboží je tak násobně rychlejší.
3. Nakonec dodavatel v informačním systému vystaví fakturu a přes zabezpečený komunikační kanál EDI ji odešle (INVOIC). Není možné fakturu jakkoli změnit ani poslat podvrh, například z podobně vypadající e-mailové adresy. Elektronická faktura se odběrateli automaticky načte do jeho informačního systému, sama se podle objednávky a dodacího listu zkontroluje a účetní už ji pouze zaúčtuje. Automatická kontrola ušetří e-shopu spoustu času a eliminuje zbytečnou administrativu nebo chyby, které jinak při ručním zpracování dokladů vznikají.
Celý článek o použití EDI v oboru e-commerce najdete v článku: E-commerce trhem prorůstá EDI: pro některé e-shopy je konkurenční výhodou, pro jiné nutností na stránkách grit.cz
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?