Zejména oblast rychloobrátkového zboží, ale přirozeně nejenom ona, čelí stále intenzivnějšímu tlaku [...]
Vítězem letošního ročníku soutěže o nejlepší EDI projekt roku se stal internetový prodejce Alza za zavedení elektronické komunikace pro efektivnější výměnu obchodních dokladů se svými dodavateli. Odborná redakce portálu EDIzone EdiZone ocenila zejména zrychlení a zefektivnění přenosu elektronických faktur, objednávek a avíz dodávek při současných významných úsporách ve vztahu k životnímu prostředí. Mezi dalšími oceněnými jsou společnosti DATART a Unilever.
Udělení hlavní ceny potvrzuje nový trend, kdy elektronizace obchodních a logistických dokladů nachází uplatnění v nových oblastech moderního obchodu, jako jsou právě e-shopy. (O boomu EDI mezi e-shopy mluví také David Reichel v článku: Elektronická výměna dokladů zažívá boom.) Zavádění elektronické dokumentace výměny dokladů u Alzy v letošním roce pokrylo faktury (INVOIC), objednávky (ORDERS) a elektronickou obdobu papírového dodacího listu – avíza dodávek (DESADV). V první fázi projektu, která trvala necelé dva měsíce, se podařilo prostřednictvím řešení ORION EDI od CCV Informační systémy bezproblémově zapojit 30 % dodavatelů, což představuje více než 50 % objednávek a přes 40 % dodavatelských fakturpřevést polovinu dokladů z papírového do elektronického formátu v podobě strukturovaných dat.
„Automatizace výměny obchodních dokladů prostřednictvím EDI se pro nás stala téměř nutností. Máme několik stovek dodavatelů, proto velmi vítáme bezchybnost a rychlost, kterou přináší strukturovaná výměna dat realizovaná napřímo mezi jednotlivými podnikovými systémy. Zpočátku jsme vnímali jako nejzajímavější rozvíjet zprávu DESADV, ale nyní bych vyzdvihnul zejména dopady na samotnou automatizaci zpracování faktur. To vše při současné redukci nákladů, které jsou s těmito procesy spojeny,“ říká Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alza.cz.
Dalším oceněným se stala společnost DATART, která realizovala projekt zavedení elektronické výměny dat s využitím standardu EDI a důvěryhodnou archivací daňových dokladů, vedoucí k efektivnějšímu zpracování a zlepšení objednávkového servisu pro dodavatele. Projekt probíhal od konce loňského roku zaváděním EDI zpráv objednávka (ORDERS), faktura (INVOIC), obchodní námitka (COMDIS) a příslušných potvrzovacích dokladů. Již během prvních měsíců bylo do projektu zapojeno více než 30 % dodavatelů, což představuje přes 60 % zasílaných dokladů, které byly převedeny do podoby strukturovaných elektronických dokladů. Od června pak probíhá zapojování dodavatelů pro slovenskou část této sítě prodejen s elektrospotřebiči.
Mezi tři nejlepší se zařadila také společnost Unilever za projekt nasazení služby ORION Inventory Report s využitím standardní EDI zprávy INVRPT pro vyšší přehled o stavu zásob dodávaného sortimentu na skladech odběratelů. Jejím prostřednictvím tak může Unilever snadno zjistit, kolik zboží se na prodejnách odběratelů za dané období prodalo a jakým způsobem se vyvíjí jeho zásoby na stovkách odběrných míst. To dává příležitost na základě analýz přesně zhodnotit, jak si vedla konkrétní prodejní akce či promoakce a případně ji také porovnat s prodejem za jiné období a také včas připravit dodávku nového zboží.
Slavnostní vyhlášení výsledků EDI projekt roku 2015 proběhlo v podvečer 26. listopadu 2015 ve společenských prostorách pražského hotelu Duo.
Mediálními partnery soutěže EDI projekt roku vyhlašované každoročně odborným portálem EDIZone.cz, jsou časopisy Systémy logistiky a Zboží a prodej vydavatelství ATOZ.
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?